1.31.2010

Ekologiska blöjor och oxfilè

Söndagsmiddagen som serverades idag innehöll bra mycket fler kalorier än tillåtet. Men kan man egentligen säga nej till oxfilé, strips från oljebadet, sallad, wokade grönisar och hemgjord bearnaise?
Visst ser det gott ut?
Igår när jag skulle handla blöjor till Bubban snubblade jag in på Coop och skulle precis som vanligt slita till mig ett paket Libero när jag upptäckte något fantastiskt. Ekologiska blöjor.Nature Babycare heter märket och det fanns massa olika sorters blöjor och även hudvård för barn. Äntligen!
De är fullt komposterbara och gjorda av naturligt material som är snällt mot Bubbans hud. Det var den svenska mamman Marlene Sandberg som bestämde sig för att bidra med en bättre blöja. De har bara används i ett dygn men jag har inget att invända. Det enda som kanske är jobbigt är att de inte har den där lilla tejpbiten som man försluter den använda blöjan med fattas men hur svårt är det egentligen att rulla ihop blöjan utan en sådan tejpbit?
36 blöjor kostar på Coop Forum 115 kronor. Alltså lite dyrare än de vanliga men vad gör det när man vet att blöjorna är gift- och oljefria? Tänk på att vanliga blöjor är gjorda av plast som i sin tur är gjort av olja som vi alla vid det här laget vet inte är så bra för miljön och även en bristvara vilket leder till att vi som konsumenter borde uppmuntra dessa alternativ för en bättre framtid för våra barn. Prova!
Så här fina är de...
...och så här nöjd ser man ut när man sitter på en blöja gjord av majs!

4 kommentarer:

  1. Jag säger oxå äntligen..att det kommer lite alternativ till de vanliga blöjorna! Vi ska oxå testa.

    /Thereze o Aveline

    SvaraRadera
  2. Äntligen får man säga!!/Hemmafixaren

    SvaraRadera
  3. Vi har också testat dem - de första lille Harry satte sin söta rumpa i. Jag gillar dem (han verkar också göra det)och så gillar jag verkligen miljötänket. Vi har kört ett annat ekomärke (Moltex)ett tag, tur du påminde mig om dessa som är rätt mkt billigare!

    SvaraRadera
  4. Johanna R2/2/10 09:01

    Ska testa blöjorna!!
    och maten ser underbar ut!!

    SvaraRadera