1.03.2010

En söndag under flitens lampa

Idag fick jag sovmorgon till klockan elva vilket är en lyxig start på dagen. När jag kom ner till köket hade Bob, enligt honom själv, gjort frukost till mig. Ett kokt ägg. Ja, varför inte. Imorgon börjar vår egen version av "Biggest loser" och då kan man ju lika gärna börja vänja sig. Tack vare Sophia (smal mammakompis) så har vi fått upp ögonen för viktklubb.se som verkar vara ett bra sätt att motivera sig till att gå ner i vikt. Och nu till saken, varför detta tjat om vikt hit och dit? Jo, efter en ytterst amatörmässig psykoanalys har jag kommit fram till att jag är störd. Japp, komplett galen och enligt sjukvården "nära döden och en risk för både mig själv och den sociala välfärden". Jag vill inte vara störd. Jag vill inte att allmänheten ska se på mig som en loser och ett fanskap som är en belastning på den svenska sjukvården på grund av mitt BMI som är ett sjukt jävla sätt att mäta välmående på. Men, utan att vara alltför bitter ska jag minska mitt midjemått till ett mer hälsosamt sådant. Därför har jag gottat mig lite idag, efter det där ägget allltså =)
Vi motionerade lite bland alla människor på A6 där vi köpte lite grejer till Bubban. Så här fin blev hon efter våra inköp:En baddräkt så att hon är snygg på beachen i sommar, precis som sina päron och för första gången så har hon även en liten tofs. Supersött!
Efter motionen på A6 åkte vi hem och gjorde varm choklad á la julrester. Lite lätt tillspetsad blev den mycket uppskattad. Mjölk, Socker och Mörk choklad som vi fått från Tyskland blir lätt som en plätt supergod varm choklad. Blanda ihop och vispa under tiden du långsamt värmer upp blandningen. När chokladen har smält häller du upp i en kopp och spetsar, om du vill, med lite Bailey's. Detta borde funka super-duper med de överblivna pralinerna i Aladdin-kartongen!

Eftersom jag den sista tiden har hört chockerande nyheter om att man slänger den stackars julskinkan bara för att julen är över så ska jag tipsa om en god liten rätt som gör julskinkans trötta anlete viss rättvisa. Även andra gamla rester går finfint att använda. Eftersom jag ska tipsa er om en Quiche så plockade jag fram Kesella (utgångsdatum 23/12 men luktade som vanligt), en stark prästost som fanns i Bob's julpaket och lite tveksam lätt Creme Fraiche.Quiche Lorraine
Pajskal:
2 1/2 dl vetemjöl
75 gram Smör
3/4 dl Kesella
Blanda ihop mjöl och smör till grynig massa. Blanda sedan i Kesellan och tryck snabbt ut i pajform, både i botten och upp på kanterna, och nagga. Låt vila i 30 minuter.
Fyllning:
3 Ägg
200 g Julskinka
2 dl Creme Fraiche
3 dl Ost
1/2 Lök
1 krm salt
Svartpeppar efter smak
Sätt ugnen på 200 grader. Grädda skalet i 10 minuter. Vispa ihop ägg och creme fraiche. Salta och peppra. Tärna skinkan, hacka löken och riv osten. Ta ut pajskalet och häll i äggblandningen. Lägg i löken och skinkan i smeten och toppa med osten. Grädda i 35-40 minuter. Servera med fräsch sallad och frys in bitarna som blir över. Hej då kalorierna. Vi ses i sommar!


3 kommentarer:

  1. haha... smal mammakompis. Nu ska vi inte överdriva.. men tack så hemskt mycket ;). Och Varsågod.. Jag tror och hoppas att ni kommer klara detta galant. Kom ihåg.Det är det man gör mest som räknas. det är ok att fuska....ibland. Kram

    SvaraRadera
  2. tack för uppmuntran!

    SvaraRadera
  3. Susanne Söderberg4/1/10 12:46

    Vad det ser gott ut, och vilka fina bilder! :)

    SvaraRadera