1.07.2010

Julen slut-granen ut!

Hej då lilla granen. Tack för den här gången!

Jaha, fräscht var ordet. Idag har jag rensat ut julen och provat lite nya grejer i huset. Jag har sjuttonhundratusen olika saker som jag handlat, ärvt eller förslagsvis hittat på sortergårdar och liknande. De kanske kan passa i vårt nya hem men man kan ju inte vara säker förrän man har provat, känt in, flyttat och kompletterat med passande artiklar. Det här är en process som tar lite tid och jag har inga problem med att prislappar hänger kvar eller att de står snett. Det är känslan jag vill åt. Jag fick två skomakarlampor av Syster-Jennys storasyster och det tackar jag för allra ödmjukast! Eftersom jag är mer historiskt och lantligt intresserad så är det just dessa saker som faller mig i smaken. Fina lampor är svåra att hitta tycker jag. Nice!Underbara hyacinter!
Lökväxter hör vintern och våren till. Hyacinter är inte bara julens blomma. I New York t.ex. blommar alla utomhushyacinter på våren och eftersom jag älskar både staden och blomman tänker jag införa den trenden även här. Jag köper massa hyacinter nu när man får en hel massa för en liten peng. Jag ställer dem kallt och mörkt, ger dem pyttelite vatten och tar sedan fram dem efter hand när de jag har framme blommat färdigt. Men, inte är de uttjänade för det. Jag lägger dem mörkt och kallt igen och ger dem pyttelite vatten och nu när våren kommer tänker jag plantera ut lökarna på lämpliga platser i trädgården och ta da! Om ett år får jag, precis som New York-borna, nöjet att njuta av väldoftande mirakel utomhus.
Yankee Candle
Något annat som luktar gott och som jag nämnt förut är Yankee Candles finfina doftljus. Nu har jag packat ner det pepparkaksdoftande ljuset i väntan på nästa jul och plockar fram en nygammal klassiker som jag eldade mycket med när jag var i slutfasen av graviditeten (inte ens yankee candle fick komma i närheten av mina vibrerande känselspröt i näsan då jag även mådde illa av icke-doftande schampo de första 15 veckorna). Baby Powder luktar precis som baby powder och det är ju det som är så bra med dessa doftljus- autenticitet. Så nu sitter jag här med mitt limbiska system och förnimmer om känslor relaterade till det äventyr som sen skulle komma att bli lilla Bubban. Lovely!






3 kommentarer:

  1. *suck* Känner mig helt uppgiven och hopplös men ändå inspirerad när jag läser din blogg och ser dina fina bilder. Får jag anlita dig som inredningshjälp när vi får vårt hus? Please! ;)
    Med midjemåttminskningen i åtanke...skaffa Zumba! Hur skoj och jobbigt som helst (om man gillar att dansa loss)

    SvaraRadera
  2. Flodhästen? Hus? Zumba? Funkar det?

    SvaraRadera
  3. Klart det funkar ;) Tänk dig 2 flodhästar som dansar loss, på andra våningen (!), i väntan på att "träningsrummet" i källaren ska bli klart. Det var min verklighet igår kväll... Skratt musklerna fick sig en ordentlig workout dessutom.

    SvaraRadera