10.31.2010

Riva, riva...

...strukturtapeter. Hemska, hemska uppfinning! Det tar förbaskat lång tid och är väldigt tålamodsprövande. En liten bit lossnar här och en liten bit lossnar där. Men aldrig, aldrig att man kan ta tag i en våd och dra och på så vis få loss en stor yta på en gång. Suck och pust!

Men, det måste göras eftersom det inte verkar finnas en enda genväg till detta djävulens påfund. Så snälla, tänk efter och ge era efterkommande en chans när ni ens funderar på att sätta upp strukturtapeter!

Det enda som får mig på gott humör nu är en bricka med gott på. Så här ska det se ut en tapetrivarsöndag som i dag!


5 kommentarer:

  1. Det finns jättebra renoveringstapeter att sätta på som verkligen funkar asbra. Både min bror och mina päron har använt sig av detta över gamla strukturtapeter. det går inte att se på det fädiga resultatet...

    SvaraRadera
  2. Ja fy farao.. Jag vet precis vad ni håller på med! Är det sånna med sågspån i? I så fall kan jag meddela att renoveringstapeten inte funkar, man måste riva ner det yttersta lagret ändå. MEN när man väl rivit av det så är renoveringstapeten GULD! Slätt, fint och utan tillstymmelse till struktur.. När vi fick väck strukturtapeterna kändes våra rum flera kvadratmeter större.. :)

    SvaraRadera
  3. Nu vill jag veta vilket fabrikat ni använt på renoveringstapeten? Det finns en uppsjö av olika sådana. Jag var noggrann i går och rev verkligen ner allt, både struktur och fjöspappret under. Tio!? timmar stod jag och skrapade och då fick jag ändå lite hjälp också, som tur var! Så, var handlar jag renoveringstapet som ger bäst resultat??

    SvaraRadera
  4. Vi köpte våra på K-rauta.. Ingen billig historia, det finns säkert mer prisvärda (och säkert dyrare också för den delen..) I början var vi också supernoggranna och renskrapade hela väggen innan vi satte tapet men insåg att vi fick lägga ner det om vi nånsin ville bli klara. Vi tog bort själva tapeten men sågspånet som blev kvar slipade vi bort och satte tapeten efter det. Det gick åt mängder av våtrumslim men resultatet blev som sagt kanon!

    Men, det finns ju en uppsjö av olika renoveringstapeter och många är säkert bättre och mer täckande än de vi köpte.. För våra var man tvungen att ta bort strukturtapeten under för att få ett snyggt resultat. Men det var det värt! :)

    SvaraRadera
  5. I de exempel jag hade har de inte rivit ner nåt alls innan och det blev superbra, så det beror väl på vilken typ av strukturtapet då. vet inte vilken de köpte, men den är väldigt bred, nästan som två vanliga tapetvårder och relativt tjock. Går snabbt att sätta upp eftersom den är bred, men kan ju vara lite bångstyrig as samma anledning.

    Vi målade ju våra vita i stället, men innan vi bestämt oss för det hade vi kollat ut en på K-rauta som vi vet är beprövad av andra släktingar.

    Lycka till!

    SvaraRadera