10.01.2010

Åå så ett helgrecept!

En fantastisk kycklingpaj!

Den här godingen räcker till 4 personer.

Du behöver:
Till pajdegen:
100 gram Smör
2.5 dl Vetemjöl
2 msk Vatten

Till fyllningen:
1 grillad Kyckling
1 Purjolök
Färska Champinjoner i valfri mängd (jag kör alltid utan då Bob är svampvägrare)
2 röda eller gula Paprikor
4 dl Creme Fraiche
1-3 msk Sambal Oelek (beror på hur starkt man vill ha, jag tycker det är jättegott med mycket!!??)
1-2 msk Kycklingbuljong
2 dl riven Ost

Sätt på ugnen på 225 grader. Gör pajdegen på traditionellt vis. Kallt smör i kuber, mjöl och vatten gojjsas i hop till en fin och fast deg. Tryck ut den i en pajform. (I alla recept för pajdeg står det att den ska kylas en stund och sen kavlas ut men jag har aldrig lyckats, jag trycker bara ut den). Hur du än väljer att göra så ska den förgräddas i 10 minuter. Under tiden fräser du grönsakerna i lite olja i en stekpanna (ca. 4 minuter). Sen rör du i Creme Fraiche, Sambal Oelek och Kycklingfond. Lägg till sist i den grillade Kycklingen som du plockat i sär i små bitar och låt puttra en stund. Fyll sedan det förgräddade skalet med den goda röran och toppa med riven ost. Grädda i mitten av ugnen i ca. 15 minuter. Glöm inte att servera denna mumsiga paj med baguette och en blandsallad av den lyxigare sorten med stänk av olivolja och balsamvinäger! Ej heller att förtära den tillsammans med ett gott rödvin eller vilken alkoholhaltiga dryck som du tycker bäst om! Bon Apetit!

3 kommentarer:

  1. Kommer lätt att göra den pajen...galet vad det lät gott!!

    SvaraRadera
  2. Låter som en jättegod paj! Ska försöka mig på den, fast jag är rätt kass på matlagning.
    Vad mycket som hänt i huset på sistone..är det all facebook-tid som du fått över?! ;-)
    Kram kram Thereze

    SvaraRadera
  3. Patricia, du lär inte ångra dig!
    Thereze, du kan väl laga mat! Men du har i alla fall rätt när du påstår att tiden räcker till mer utan Facebook...jag känner mig fri!!

    SvaraRadera