5.18.2010

VAB...

...tror jag de flesta förstår vad det innebär. I min familj innebär detta INTE ledigt. För två veckor sedan när Bubban hade magsjuka innebar det att jag satt med en liten kropp, slapp som en säck med ris, i knät och tvingade i henne vätska var femte minut i 5 dagar. När jag själv blev sjuk fick Bob vara hemma och ta hand om en Bubba som förvandlats till en liten ödla, kvick som bara den utan känsla för vad som är farligt eller okej. Då fick Bob inte bara vakta mig och se till att jag fick tag på vätska eller fri passage till dasset, utan även aktivera en ytterst smittsam unge som under inga omständigheter fick sprida den fruktade smittan vidare till förskolan.

Denna veckan började med 39.5 grader i feber för Bubbans del. Detta uppkom under natten till måndagen och både undertecknad och Bob fick stå ut med en liten kamin som tutade var femte minut under hela natten.

Detta är inte det största problemet med att ha ett sjukt barn, vilket det egentligen borde vara. Nej, problemet ligger i hur man ska säga när man ringer till sin chef för att meddela att man inte kan komma. Jag tycker det är jättejobbigt och ursäktar mig ideligen för att jag ställer till med problem. Det är inte, som många kan tänkas tro, skönt att få vara hemma. Jag har hellre ett friskt barn. Om jag inte absolut måste stanna hemma så går jag gärna till jobbet både för att jag tycker det är extremt roligt men också för att jag vet att det blir problem utan mig där. Samma ångest har Bob också, men vad kan man göra?
Eftersom jag lagar all mat till förskolebarnen betyder min frånvaro en hel del extra jobb för samtlig personal på avdelningen. Jag menar inte att mitt jobb är viktigare än någon annans men det innebär lite mer jobb för den ansvarige om jag ringer och är borta den första dagen på veckan. Hur som helst, jag tror de allra flesta hellre går till jobbet än är hemma med sitt sjuka barn.

Reglerna för barnen i förskolan är:

Magsjuka- stanna hemma 48 timmar efter senaste spyan eller diarrén.

Feber- feberfri i 24 timmar innan man släpps in genom portarna igen

Ögoninflammation- stanna hemma tills ögonen slutat gegga.

Det finns säkert många andra regler men än så länge har vi inte börjat oroa oss för vattkoppor och andra lidelser. Hur som helst, det jag vill komma fram till är att vara hemma för Vård av barn är jobbigt. Att ha semester är fantastiskt. De här två bör inte blandas ihop. I vår familj är vi jämställda, precis som det bör vara. Vi delar på föräldraledigheten och Vab:andet. Tycker ni inte det är bra?Underbara friska barn!



4 kommentarer:

  1. Johanna R18/5/10 11:42

    Håller mid dig! Hemma med sjuka barn är inte nån ledighet...det är fullt upp med saker. Och det är lite skillnad när de är små... Nu när E tex är sjuk så sover han mest och då blir det lite "ledigt" och sköta hem,disk,tvätt på.. med ledig vette katten.
    Här är det min man som får ta den mesta VAB pga jag är ju egenföretagre och det är ett meck att boka av kunder och hitta nya tider till dem..... kraaaaam!!

    SvaraRadera
  2. Som lärare är det ju heller ingen hit att vaba, ställer till det sjukt mycket för kollegorna som får täcka upp lektioner under tid som de egentligen inte har. Finns knappt någon värre ångest än att behöva ringa till chefen och meddela att man måste vara hemma med sjukt barn. Igen... Men så är det under några få år av livet, du får tänka att det bara är en liten, liten parentes av ditt liv.

    Ta hand om er! Kram!

    SvaraRadera
  3. Inte lätt att tänka att det är en liten, liten parantes i ens liv när kollegor och chef inte visar någon förståelse. Själv sitter jag just nu med två personers jobb som varit liggande i en dag för min kollega är sjuk. Igår var jag tvungen att vabba för sonen har krupp, idag gick jag til jobbet med 2 timars sömn i bakfickan och en massa ursäkter i beredskap....

    SvaraRadera
  4. Jag längtar faktiskt att få vabba;)

    SvaraRadera