5.31.2010

Kan innehålla spår av nötter...

Så, min andra Mors dag i det här jordelivet. Det var ganska trevligt faktiskt! Jag vaknade upp i Tenhult av att Bubban hoppade på mig klockan tio. Redan nu har hon fattat att en dag om året ska man vara snäll mot sin mamma och vakna lite senare än vanligt, inte konstigt när man som liten fjomp är vaken till klockan 01.00. Jag var gäst hos en tidigare nämnd dansare och dennes familj och eftersom det är mexikanskt blod som rinner i de ådrorna så var Tequila givet. Men, det var ingen ful-tequila, bara fina, lena, mjuka, goa och härliga sorter. Men dricker man för många olika sorter så känns det dagen efter. That's life!

Eftersom jag också har en mamma var jag tvungen att bjuda på middag och fika. Så när jag kom hem drog jag ihop en ljuvlig pasta med parmesan, creme fraiche och vitlök. Efter detta bjöd jag på århundradets tårta och blomma.Nötchokladtårta med kaffesmakande grädde
175 gram malda eller mixade hasselnötter
2 ägg
2 dl socker
50-100 g mörk choklad
Vispa ägg och och socker fluffigt, häll i nötterna. Hacka chokladen fint och släng i dem också. Häll blandningen i smord och bröad form med löstagbar botten och grädda i 20-25 minuter i 175 graders värme. Låt svalna!
2 dl vispgrädde
1 msk Socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malet snabbkaffe
Vispa grädde, socker och vaniljsocker
Häll i det fin-mortlade kaffepulvret. Blanda och bred ut över den kalla nötbottnen. Riv över en blandning av favoritchokladen och lägg gärna på lite färska bär.

Ta daa! Världens godaste tårta. Säkert god utan kaffesmak för den som är lite känslig!
(inspirationen till denna tårta fick jag i den senaste Med Mera tidningen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar