5.16.2010

Lilacs...

De underbara syrenerna jobbar nu för fullt för att tillfredställa människors längtan efter dem. Snart, snart kommer vi få njuta av "lilacs". Jag längtar!

Och medan syrenbusken samlar kraft och ork för att blomma sliter fotfolket i potatislandet. Det är faktiskt inte ett potatisland, det är vår gräsmatta som fått utstå den obarmhärtiga behandlingen i form av jordvärme. Ett tips är att kratta ut gräsmattan direkt efter att slangen är nerlagd, annars gör det väldigt ont i armarna efter timmar av hackande, dragande, slitande och grävande. Nu har vi bara hälften kvar, sen kan vi köpa dyr matjord och plantera nytt gräs. Hoppas inte mossan på den outgrävda delen av trädgården blir avundsjuk då.

Min syster skulle kunna arbeta som trädgårdsarkitekt. Hon gav mig efter några glas vin, konjak och öl svaret på vad vi ska göra med vår fotbollsplan till trädgård. Nu blir det till att handla klätterväxter i form av bokharabinda, alpklematis och rosor samt syréner till bersån och japanska björkar att fästa hängmattan i sen. Jag ska ha en hammok (stavas det så?) i bersån, helst en gammal, skraltig som bjuder på nostalgi. Står den i bersån är det bara jag som ser den, för bersån kommer att vara MIN plats. Då får den vara hur ful som helst, bara den gungar mycket och gnisslar lite.
Så, kan någon annan hjälpa mig att gräva? Malin som blev utbjuden på "trädgårdsmys och söndagsmiddag" lär ju inte sätta sin fot här igen. Just let me know!



3 kommentarer:

  1. Den översta bilden är finfin Louise! Gillar korta skärpedjupet och skira bladen. åååh, snart blommar det!

    SvaraRadera
  2. Hua, vilka minnen trädgårdsbilden väcker. Stod för 2 år sedan i 25 graders värme och utförde samma jobb. Svetten lackade, flugorna irriterade, händerna blev fulla med blåsor och knotten bet...lovley! Med detta vill jag säga, var glad att våren dröjer ;)

    SvaraRadera
  3. Kan verkligen rekommendera bokharabindan! Jag satte en sån vid stugan. Slingrar sig som bara den! Väldigt nice!

    Lycka till!
    Kram
    Maja

    SvaraRadera