11.10.2010

Sopptorsdag!

På mitt fantastiska jobb har jag i stort sett fria händer att laga vad som faller mig in. Det är fabulöst! I dag provade jag att laga en soppa från en gammal soppkokbok som där kallades för Italiensk Ostsoppa. Jag har alltid haft lite svårt för att smälta ner ost i saker och sen äta det (jag gillar iofs. raclette men där häller man ju den smälta osten bredvid). Men, jag tänkte att jag skulle prova i alla fall och det verkade bli succé! Till detta severade jag nybakta havre-te-kakor med ost. Smaskens! Om du går på LCHF är detta perfekt, ta bara bort pastan. Om du går på livet bry dig inte om innehållet, just eat it! Och bry er inte om att det är onsdag i dag, det är ju torsdagar som är de riktiga soppdagarna!

Börja med att baka tekakorna!
50 gram Smör

5 dl Mjölk

1 tsk Salt

2 msk Sirap

50 gram Jäst

ca. 3 dl Havregryn

ca. 11-12 dl vetemjöl (eller hälften rågsikt)

Smält smöret, häll i mjölken, låt det bli fingervarmt (37 grader). Blanda en liten del av degspadet med jästen tills den lösts upp och häll sedan i resten av spadet. Häll i sirap och alla de torra ingredienserna som helst bör vara blandade innan(degen skall släppa bunkens kanter, ibland får man ta mer och ibland mindre mjöl). Arbeta degen ordentligt och låt den jäsa övertäckt i 30 minuter. När den jäst färdigt så knådar du till degen och delar den i två bitar. Rulla sedan bitarna till två långa korvar och skär upp en 7-9 små bitar. Platta ut dem till små kakor och nagga med gaffel. Lägg på plåt och låt jäsa ytterligare 30 minuter. Sen ska de in i ugnen på 225 grader i ca. 10 minuter.


Italiensk Ostsoppa
6 dl Vatten

1 -2 buljongtärningar

3 dl mjölk

2 dl Gnocchi eller liknande

200 gram rökt Skinka (eller hälften skinka, hälften bacon)

1 gul Lök

1 msk Oregano

2 dl Grädde

3 bitar Soltorkade Tomater

3 dl Riven Ost

Koka upp vatten, buljong och mjölk. Koka sedan pastan enligt paketets anvisningar (ca. 10 minuter). Fräs under tiden lök, skinka och oregano lite lätt. När pastan har kokat färdigt häller du i fräset i grytan. Tillsätt grädde och hackade tomater och låt koka några minuter. Ta av grytan från plattan och blanda i osten, då får den precis rätt konsistens. Tänk på att inte låta soppan koka efter detta! Toppa med en gnutta svartpeppar och salt om det behövs. Ät och njut. Det är kallt ute och då behöver man lagra!

5 kommentarer:

  1. Mmmm den snor jag... den kommer ungarna tycka om.Tack!

    SvaraRadera
  2. ja mums, den får vi testa nån dag :)

    SvaraRadera
  3. Anna-Karin11/11/10 10:56

    Låter supergott, ja minus köttet då eftersom jag inte äter det. Men kanske m svamp el sojaflis. Är kass på att laga mat - men nu blev jag lite pepp å inspirerad!

    SvaraRadera
  4. önskar jag vore ett barn på ditt jobb... sugen att smaka- för den ser jättegod ut- men inte sugen att laga... kram / Emma

    SvaraRadera