11.16.2010

Knäckeliknäck

En gång för länge sen gjorde jag polkaknäck. Jag hade faktiskt glömt bort att de ens existerade tills jag hittade ett liknande recept i tidningen Lantliv. Då kom jag i håg hur goda de var!

Polkaknäck

2 dl Grädde
2 dl Sirap
2dl Socker
Blanda i hop och koka upp. Sänk värmen och låt koka i ca. 30-40 minuter. Gör ett kulprov! Häll i lite smet i ett glas med kallt vatten. Ta upp den förhoppningsvis stelnade biten och rulla i hop mellan fingrarna. Är den fast och ganska hård är den perfekt för seg knäck.

Blanda i 3-5 droppar pepparmyntsolja (finns på apoteket AB, alltså orginalapoteket)
Hacka polkagris eller stöt i en mortel, ca. 1 dl. Häll i smeten tillsammans med 2 msk Smör. Blanda så att färgen blir så där typiskt knäckbrun. Låt kastrullen stå på den varma, men avstängda plattan. Klicka genast upp i små formar med hjälp av två teskedar. Toppa med lite polkagrishack. Ät! Mums vad goda de är!

Som ni ser på bilden ovan är det lite slarvigt upplagt. Det är för att det gick väldigt fort. Det gäller att smida medan järnet är varmt som det gamla ordspråket säger. Men det som hamnar emellan formarna får man äta upp direkt. Och när man lägger formarna i en fin liten burk kan ingen ana att man inte är som Leila när man bakar. Jag är en slarver, I admit. Men det smakar gott i alla fall!

Lycka till och akta så att ni inte bränner er!

6 kommentarer:

  1. GÖTT
    Heja Norge
    Kram Dyykan

    SvaraRadera
  2. Du förresten har du gjort hjärt formarna själv?
    Sa:Dyyk

    SvaraRadera
  3. Hihi! Mina fina Norgeburkar! Nej, du hittar dem antagligen på Ica-flamman för 14 kronor paketet ;)

    SvaraRadera
  4. Du vet väl att jag läser och inspireras oxå! PUSS Annica

    SvaraRadera
  5. Vad gott det såg ut! Det får bli lördagsgodisen här hemma!

    SvaraRadera
  6. ica flamman city?? Jag vill ha hjärtformade formar!

    SvaraRadera