9.20.2010

Tuffa beslut...

En förklaring kanske är på sin plats.
I dag har varit en sorgsen dag för mig och många svenskar. Ett främlingsfientligt parti har med svenska folkets hjälp kommit in i riksdagen. Att vår frustration över detta bagatelliseras är något jag inte kan tåla då jag i hela mitt liv körts runt på diverse kyrkogårdar, koncentrationsläger och muséer i södra Europa för att om och om igen påminnas om vad främlingsfientlighet och rasism kan leda till.
Att på Facebook kunna läsa att vi gnäller, är präktiga och prackar ner på de svenskar som röstat på SD och på partiet i sig gör att jag inte kan hantera denna konflikt som brinner i mig. Jag vill naturligtvis ha åsiktsfrihet, alla ska få tycka som dom vill. Men jag vill också kunna få tycka att andras åsikter känns fel för mig, utan att bli förlöjligad och hånad.
Att jag satt och grät framför datorn vid lunch, när fler och fler inlägg radades upp från olika personer fick mig att bestämma mig. Jag slutar med Facebook. När jag väl tryckt på delete-knappen kändes det bra. Men när jag började tänka på alla vänner så grät jag en skvätt till, det kändes som att göra slut. Nu sitter jag här igen, med svullna ögonlock och en eyeliner som spretar åt alla håll, och känner mig tillfreds med livet. Vill folk inte höra vad jag har att säga behöver man inte det, och vill man veta vad jag tycker så kan man gå in och läsa här.

Den här bloggen kommer inte på något vis vara så här allvarlig och politisk framöver och eftersom jag någon gång förra veckan lovade att sluta gnälla på saker så känns det helt okej att slippa Facebook, bara mina riktiga vänner inte glömmer bort mig helt nu när vi måste börja ses utanför den virtuella verkligheten. Så, här kommer arbetet med det blå huset att fortgå och jag kan redan nu känna glädjens dimma regna ner på mina axlar. Tack för att ni begrundar min sida av saken! Godnatt!



15 kommentarer:

  1. Lollo, jag skickar en vänskaplig kram! Ta hand om dig och njut av det som är viktigt. Ägg med vridna åsikter förtjänar inte dina tårar.

    SvaraRadera
  2. Jag hänger på föregående kommentar! ( Tina S ) Tycker visst att du kan skriva lite politik här med, har du aldrig funderat att bli politiker på riktigt. Jag skulle lätt rösta på någon som brinner så för sin sak ! Kram...och fortsätt gärna med både bak o bygge med, kram !
    Lotta Göransson

    SvaraRadera
  3. Johanna R20/9/10 22:51

    Puss!!! Jag gillar dig!!

    SvaraRadera
  4. Hej! Tycker du har en jättebra blogg som jag ramlade in på för ett tag sen... Håller helt och hållet med dig i dina åsikter angående SD, stå på dig! Tråkigt att höra om det du råkade ut för på FB, men livet går vidare... Riktiga vänner har man kvar med eller utan FB :)
    Ha de bra! / Lina

    SvaraRadera
  5. Men finaste Lollo! Klart man inte glömmer bort dig, men du kommer vara saknad på FB!! Men då är det ju tur att din fina blogg finns med och du man kan ju alltid Twittra...max 140 tecken både på statusar och svar ; )följ mig..
    lastnamewulff...kram på dig!!

    SvaraRadera
  6. Åh! Jag blir bara, helt, alldeles varm i hjärtat. Tack!
    Och Lina, du är så välkommen! Tänk att jag har en läsare som jag aldrig har träffat, underbart!
    Kram på er!

    SvaraRadera
  7. Jag kommer sakna dig på FB. Du har spridit många kloka ord och jag hoppas att du fortsätter med det även utan FB.

    Som tur var så kan jag ju träffa dig IRL (vilket borde vara dags snart ;)).

    Pöss på dej

    SvaraRadera
  8. Men va är det för folk du är vän med på Facebook egentligen? Nu raderar du de där nötterna och omger dig av folk som du mår bra av istället!

    Puss och Kram

    SvaraRadera
  9. Kära Louise! Hejja dig. KRAM till dig och din fina blogg, hoppas allt ska lösa sig på bästa sätt så att omvärlden känns lite mindre kall snart! Annars får vi helt enkelt plocka fram spadarna och börja gräva ;)

    SvaraRadera
  10. Louise man kan ju inte leva utan facebook jue! ;) jag tycker iaf det är synd att du tatt bort din face!
    //Lisette

    SvaraRadera
  11. Jennyleion21/9/10 16:01

    Facebook är bara skit ändå, och du är ju bäst så det funkar ju inte...
    Puss på dig hjärtat!

    SvaraRadera
  12. Tycker om dig massa!! Klart att riktiga vänner inte kommer glömma dig!! Du kommer bli saknad på face. Men nu hoppas jag o Nova att vi får träffa dig och Axia snart! Kramis

    SvaraRadera
  13. Jag märkte att du var borta! Men jag förstår dig. Får följa dig på bloggen ist :)

    Kram!
    Fia F.

    SvaraRadera
  14. lollan vart tog du vägen? Jag letade efter dig... Men jag förstår dig!
    Kram Betti

    SvaraRadera
  15. Nu har jag läst allt Louise och jag förstår VERKLIGEN att du är upprörd. Herregud vilka inskränkta, trånsgynta människor det finns. Jag är din vän och kommer alltid vara det. Jag älskar såna som du som vågar stå upp för sitt ideal, ibland är jag själv för feg för det när jag känner på förhand att det kommer bli svårt att "vinna". Du är stark, stå på dig. En dag ska du få din revansch.

    Stor, varm kram till dig!

    SvaraRadera