9.16.2010

Skitdag.

Ungefär två gånger i mitt liv har jag hållt huvudet högt i en diskussion, varit säker på min sak och inte gett vika. Den första gången var för tre år sedan och är fortfarande en händelse jag begrundar och analyserar någon sekund var dag. Den andra händer just nu.
För det mesta avskyr jag konflikter. Visst har jag blivit avstängd från Familjelivs forum för att jag varit inne på Cambridgemetodens 123:e tråd och skanderat att de blir lurade på pengarna eller på amningshjälpens blogg och skrivit att det är synd att de ska få kvinnor som inte kan amma att få dåligt samvete för att de inte försökt tillräckligt. Men det är inte riktigt på samma sätt. Man är ju anonym och kan vara rätt jävlig bara för att man inte syns.
På riktigt handlar det för min del aldrig om att vara jävlig, det handlar om att stå för det man tror på och för att statuera exempel. Man har rätt till en åsikt och man har rätt att debattera vitt och brett bara man håller sig inom lagens ramar. Sverigedemokraterna är ett hett ämne just nu. Jag tror de allra flesta håller med om att försöket att tysta ner dem inte har lyckats så bra. Alla är egentligen överens om att problemet med missnöjespartier måste diskuteras. För vad är lösningen på konflikter? Jo, dialog. Lätt som en plätt.
President Obamas ledord i presidentvalskampanjen 2008 var; Change. Förändring. Jag tror på att man kan förändra människor genom att diskutera, vinkla och presentera alternativa lösningar på problem. Se bara på de pågående valdebatterna, de är till för att folk ska ändra uppfattning, snappa upp detaljer som de har missat. Jag hade aldrig valt att bli lärare om jag inte trodde att jag skulle kunna förändra människor. För om jag hade gett upp om det skulle min lärarroll inte bli särskilt framgångsrik, ej heller innehållsrik för den delen.
Så, jag kom genom en slump i kontakt med en människa på Facebook som hävdade att Sverigedemokraterna inte var ett rasisktiskt parti. Pulsen höjdes direkt och jag såg min chans att öva upp min debatteringsförmåga, det politiska självförtroendet är inte på topp, men rasism, det ställer jag mig aldrig bakom. Sagt och gjort. Det blev 125 inlägg som slutade med snuskiga ord från hans sida och ett stort frågetecken från min sida. Han agerade som en riktigt skitstövel, mansgris, elitist och försökte hela tiden trycka ner mig. Jag kontrade med lite akademiska termer och begrepp som Dold Agenda och Psykologisk Krigsföring. (Med ca. 300 000 i studielån borde man i alla fall kunna använda några sådana fraser.) Responsen var noll och han var förlorad. Jag mådde bra. Äntligen hade jag stått upp för något, och gjort det med stil.
Så kom dagen efter när ungefär tre personer av mina nära vänner stöttade mig. Men också dagen då många nära vänner höll tyst. Jag sökte efter kommentarer, antydningar, hurrarop eftersom jag varit så duktig och stått upp för invandrare och framförallt för mig själv, som en debatterande individ. Noll, noll, noll.
Nu har det vinklats om. Jag är den som är dum. Personen jag debatterade med var inte så hemlig eftersom det stod på hans sida var han var anställd. Personen, på vars sida vi råkade träffas, har 350 vänner varav alla kunde läsa våra inlägg och se hans profil. Hans chef fick av en slump reda på hur han har uttryckt sig och han har blivit tillsagd, företaget han jobbar på har nolltolerans mot rasism. (Världen är väldigt liten) Även om jag inte tänker berätta vad som skrevs kan jag bara säga att han inte gav ett särskilt trevligt intryck och att risken var stor att invandrare efter det här skulle kasta stenar mot honom och inte mot räddningstjänsten.
Nu är man en "golbög" och en persona non grata hos vännen som "förde oss samman". Hon plockade bort mig som vän på Facebook i går. Hon valde sida. Hon valde grisen. Hon valde den fega. Jag var ledsen i går, huvudet har dunkat hela dagen efter alla tårar. Men nu är jag lugn. Jag gjorde rätt, det är jag säker på. Men om jag sitter här om tre år och fortfarande analyserar vad som kunde ha gjorts annorlunda så är det fel på min omgivning. För när man går emot det som är fel, då borde man bli stöttad, inte störtad. Så tänk på det. I en demokrati har vi många rättigheter, men vi har också skyldigheter. Vi får inte vara tysta när något är fel.
Ps. Skriv inte var ni jobbar på er Facebookprofil om ni tänkt använda ord och fraser som "dra röven i gruset och svälj huvudet" eller "inga svenska ungdomar skulle få för sig att kasta sten på utryckningsfordon, i alla fall inte de som är uppfostrade i svenska hem" ( fotbollshuliganer sa jag då för att statuera exempel, då fick jag till svar att jag inte skulle blanda in idrott i diskussionen)eller "invandrare är ju inte som oss, de vill ju inte ens vara svenskar" (för det finns ju bara en kollektiv pöl av invandrare, inte invandrade individer). Ds
Ta hand om er, så tar jag en Alvedon.

11 kommentarer:

  1. Wow! Louise, du är en enastående människa. Sträck på dig och var stolt!!!!

    SvaraRadera
  2. Jag står absolut på din sida! Mera sånt till folket, stå på dig och "don't look back"! Det är faktiskt första ggn jag har kikat på din blogg, jag är inte så mkt för bloggar, men du skriver mkt intressant och kul, ska försöka hänga med lite mer i framtiden. Huset ser kanon ut å du har en fin dotter! :) Well done;)
    Kramar från Dublin

    SvaraRadera
  3. Stopp. Om din sk. Vän anser att det är ditt fel att denna person 1 har sånt omdöme att han är sverigedemokrat och 2 att det är ditt fel personen skriver på facebook och uppenbarligen inte begriper att det han skriver syns hos andra ja vafan ska man säga Louise? Du har så klart rätt. Skit i fegisar och backstabbers och kör på. Punkt. Vi har bara träffats en gång men jag gillade dej och begrepp varför lillparveln åkte dit. Du har vettiga värderingar och det hade inte den du diskuterade med, och tydligen inte heller din sk. Vän.

    Sen kan jag uppmana alla att se över vad man egentligen delar på facebook. Det finns omfattande inställningar för det.

    SvaraRadera
  4. Go, go, go!
    Bra Louise. Jag hade gett upp, om jag var i dina skor! Jag orkar sällan med idioter nån längre tid...
    Nu har jag jobbat som SFI-lärare i en månad och varje dag möter jag jobbiga, trevliga, fula, vackra men mest goa och roliga människor. Jag hoppas innerligt att de aldrig blir svenskar! De bör lära sig svenska, hur vårt samhälle fungerar och allt sånt men det är mycket trevligare om de förblir somalier, thailändare, kineser eller irakier som bor i Sverige och behärskar svenska språket.

    De allra flesta människor som kommer hit till Sverige har mycket att ge... Nya sätt att tänka, nya erfarenheter, nya färger ... you name it!

    Om jag flyttade till ett annat land skulle jag ALDRIG sluta vara svensk! Det är ingenting man kan kräva...

    Kram
    Kristina

    SvaraRadera
  5. Heja Lollsan friskt humör! Stå på dig de e bäst, inga riktiga vänner lämnar ens sida vid diskussioner! KRAM

    SvaraRadera
  6. Anna-Karin17/9/10 09:38

    Brrrrra Lollan!
    Skitbra, starkt och modigt av dig att stå på dig, trots att det kostade på. Mkt märkligt beteende av din ex-vän måste jag säga. Om nu SD-snubben väljer att outa sina grumliga åsikter på fejjan kan han ju inte skylla DEJ för konsekvenserna. För tillfället mår jag lätt illa av att komma från Blekinge och bo i Skåne - där SD har sina starkaste fästen. Har själv gjort mig ovän med kollegor på förra jobbet (som vädrade sina rasistiska åsikter och förväntade sig medhåll) - och vet hur ensamt det kan kännas att säga emot...
    Stor Kram på dej

    SvaraRadera
  7. Jag säger som ovanstående - den s.k vännen är ingen vän och SD-anhängaren bevisar ju bara att de som väl röstar på SD verkar skämmas för det och dessutom är de korkade.

    Louise for prez!

    SvaraRadera
  8. Jag vet inte vad jag ska säga...Tack kanske??

    Jo, tack för att ni kommenterar och även om ni inte hade hållt med mig så hade ni inte varit tysta, det är det som räknas!
    Tanja, du är så välkommen så! Kan inte du börja blogga så jag får längta lite till Dublin!!
    Hixx, den gick rätt in i hjärtat! Lillparveln? Verkligen??
    Kristina, underbart att vi kan äta kebab, thaimat, äckliga afrikanska pannkakor gjort på mjöl och vatten samt shawarma och rosenvatten! Jag är den mest svenska som finns när jag är utomlands, men jag har ett öppet sinne och jag gillar utmaningar, t. ex att dansa Flamenco...Och visst hade det underlättat om jag kunnat prata spanska när den snygge spanjorflamencaren bjöd upp...
    Tina, du har då alltid stått upp för mig, i vått och torrt. KOmmer du ihåg när alkisen på bussen skrek "jävla ankröv" till mig? Då hytte du med näven mot dem och avslutade med ett "fuck you" i mim. Underbart!
    Anna-Karin, vi var bra i Dublin. Vi hade typ ALLA nationaliteter i lägenheten, och ni bodde ju i hop med en gayman och en mellanösternkille. Fantastiskt. Det är mer än vad många andra trångsynta och dumma skåne/blekingbor har gjort, och resten av Sveriges alla småortsbor för den delen.
    Julia, om jag kandiderar till statsministerposten, även om jag inte är borgerlig, kommer jag att komma i håg slutklämmen. Thank you! Spatsiba! Danke! Merci!
    Mångkultur rules!

    SvaraRadera
  9. Jag är den sk. personen som inte är en vän.. Anna Karlsson.
    Jag har INTE valt sida louise. Men kan säga att ja är trött på ALLA personer i min närhet som tar min energi. Jag vet att du är en dikuterande person och engagerad i mycket. Men också en person som vill, det du tycker är bra o står för. Att kunna ändra på folks åsikter. Det skriver du själv i din blogg, att alla ska ha sina egna åsikter.

    Jag själv är uppvuxen med att man ska kunna säga vad man tycker, Men ALDRIG vara mera än nån annan.
    Och sköt dig själv och skit i andra. egoistiskt men med KÄNSLA så klart.

    Jag har inte valt sida, men det som jag tycker både du o den andra person har gjort är över min gräns.
    han är ingen ......,Det är ni som har valt o kalla han så. Men enligt mitt tycke om lagar o sådant så går ni över gränsen och välja ringa hans jobb o säga vad han är. men han står för de åsikter han har. Precis som du o jag.

    "Man kan inte ändra hela världen" Man kan försöka.

    PS: Du skriver oxå att han kränkte dig, men du kränkte han personlighet. Så om du o dina vänner tycker att du vann denna disskussion. Så tycker jag att det är patetiskt.Ni var båda två jävligt pinsamma och barnsliga.

    Anna

    SvaraRadera
  10. lasse pettersson18/9/10 23:49

    Jag tycker att det är dags att ni avslutar den här diskussion i det här forumet. Det enda det leder till är att ni sårar era närstående. Och med tanke på stt ni ska leva i någon form av släktrelation under många år framåt, vore det bättre om ni tog kontakt med varandra och löste den uppkomna situationen. Ty, det är ju egentligen inte en konflikt mellan er utan olyckligtvis två personer med diamentralt olika åsikter ryker ihop på Annas Facebook. Jag kommenterar nte tredje mannens göranden och låtande och struntar i honom. men eftersom jag har sett hur små kommunikationsmissar har lett til år av osämja tycker jag ni ska lösa det här öga mot öga. Jag tror att både ni och era nära och kära skulle må bäst av det
    Lasse p

    SvaraRadera
  11. Usch, jag blir så upprörd när jag läser det du skriver. Att rösta på SD, eller över huvud taget ha åsikter som liknas vid deras är enligt mig ett tecken på väldigt låg intelligens. Och personen som du hamnade i "diskussion" med verkar bara bekräfta detta. I min värld är alla människor människor och jag kan inte, på några som helst villkor, förstå att man kan lägga ner så mycket energi på att hata någon/några som har hjärtat på samma plats som en själv. Blä!!
    Du e bra! Kram!

    SvaraRadera