3.23.2010

Omskolning?

Ni som inte är lärare, kan inte ni ge mig era åsikter om hur en bra högstadie/gymnasielärare ska vara.
Vad kräver ni/kommer ni att kräva av dem?
Är lärare värda sin lön? Varför/Varför inte?
Vad är lärarens huvuduppgift egentligen?
Vad tror ni att en lärare sysslar med under en dag?
Jag vet att det kanske är svårt att komma på dessa saker men det vore intressant att få veta. Jag är ju lärare (snart i alla fall, jävla uppsatser!) och med den ständigt pågående debatten om huruvida lärare förtjänar sin lön/ledighet/status så känner jag att det vore intressant att få höra vad ni tycker.
Så snälla, läs inte bara inlägget utan ta er tid att svara på någon av frågorna. Jag vet inte om jag vill bli lärare längre. Sex år på HLK i Jönköping har totalt suddat ut varenda liten känsla jag hade när jag som ny började studera och det är vissa "pedagoger" på högskolans fel. Sen är det "folks" krav och åsikter som gör att man inte riktigt känner att man kan leva upp till rollen som en bra lärare.
Jag funderar på att bli bagare eller konditor. Inte så bra för min mage kanske, men vad lugnt och skönt det skulle vara, utvecklande, harmoniskt. Men det trodde jag att det skulle vara som lärare också, det var ju det jag brann för mest. Jag kanske stannar här i huset och föder en massa barn i stället. Barn som inte behöver gå i skolan. Barn som får äta bröd. Barn med en bitter mamma.

14 kommentarer:

  1. Jag tycker att en lärares huvuduppgift är att lära ut, och med det menat inte bara stå och babbla på om allt, utan se till att eleverna lär sig. På så sätt är en lärares huvuduppgift att bry sig, på ett sätt. Och jag kan säga det, att de lärarna som jag tyckt varit bäst är de som brytt sig om mig och de andra mer än att de blir sura över att man inte gjort läxan.
    Lärare är definitivt värda sin lön, eftersom de på sätt och vis lägger vissa grunder för samhället. Tyvärr finns det ju vissa "rötägg" som inte riktigt gör den nytta de borde.

    Nu har jag ju svarat utan särskilda vetenskapliga grunder, men se mig som den gymnasieungdom jag är. (:

    SvaraRadera
  2. Louise.... kan egentligen bara säga att du ska följa ditt hjärta. Jag vet vad jag talar om! Hade jag vetat då hur bra jag ska skulle trivas med det jag gör idag så hade jag aldrig påbörjat mina studier till lärare....
    Jag tror att du skulle bli en lysande lärare då du är innovativ, motiverande, ödmjuk, bestämd, har sunda värdering etc... Allt detta ska en lärare ha då det idag till stor del handlar om att uppfostra och vara en bra förebild för sina elever. Att vara lärare är idag ingen lätt uppgift då det ställs så sjukt höga krav både vad det gäller att lära ut men även den del som innefattar ansvar och att finnas till hands. Jag vet hur mkt krav det ställs... och att en arbetsdag som lärare är mer än de 8 timmar som en annan har......

    Mer lön åt lärare med andra ord och bättre arbetstider.

    Att du skulle bli världens bästa bagare/konditor råder det inga tvivel om jag skulle verkligen inte döma dig om du väljer att lägga läraryrket på hyllan..... kan alltid bli lärare vid senare tillfälle i livet. Vad andra tycker och tänker spelar ingen roll!

    Livet är för kort... för att bli bitter och ångra att man inte följde sina instinkter och sitt hjärta!!!!!!!!

    lite tankar, funderingar och råd från en som gjort flera karriärsbyten.... kram kram

    SvaraRadera
  3. Jag har kanske världens roligaste jobb, så jag får inte svara! ;) låt inte hlk knäcka dig.. De kanske inte är bra på det du ska göra! Vilka ämnen har du?

    SvaraRadera
  4. WoW! Jag trodde ingen orkade svara på mitt inlägg, kände mig ganska tråkig när jag gick och lade mig igår.
    Marcus- vad gör du som är så roligt då? Jag måste få till lite positiva tankar!!
    Jensan(T??)-Underbart!
    Tom- Jag ska ha detta i åtanke. Det är definitivt nyttigt att höra från mitt framtida klientel vad de tycker. Säg till dina classmates att gå in och svara med!

    SvaraRadera
  5. Jag har haft ett par helt underbara lärare under högstadie- och gymnasietiden och jag hoppas innerligt att mina barn åtminstånde kommer få en sådan lärare. De har verkligen lärt ut, sett till varje elev. Inte bara stått framför klassen och spytt ut ord och kunskap utan minsta lilla engagemang.
    Vid problem av alla dess slag har de tagit reda på VARFÖR men sammtidigt vågat vara stränga och ställa krav.
    Detta är vad jag kommer önska/kräva av mina barns lärare.

    Självklart förtjänar lärare sin lön !
    För det första är det inte ett 9-5 jobb, planering och uppföljning tar mycket av den egna tiden. Det är läraren som har förmågan (förhoppningsvis) att inspirera och påverka viljan till kunskap. Höj lönen för dessa lärare!!

    SvaraRadera
  6. Bagare/konditor jobbar oftast nätter/tidiga mornar i ett varmt och svettigt bageri. Degar ska sättas, jäsa och gräddas. Kakor ska rullas, doppas och snittas. Det är inte så lungt och harmoniskt som du tror, det är stressigt! Det kan hända att du hinner vara kreativ men annars är det mest samma gamla kakor och bullar som ska göras...! Tro mig, jag vet! Satsa på lärare! Kram

    SvaraRadera
  7. Louise - jag är lärare naturligtvis!!! Underbar skola, med underbara kollegor och underbara elever!

    SvaraRadera
  8. Jag hatar min c-uppstats med!Fast det är bättre nu, för nu hatar jag den bara, innan hatade jag den of doom!!
    Sista jag var hos dig berättade jag väl om de katastoflektionerna jag hade med ligiståttorna?? De dödade min lust helt och fick mig att ifrågasätta min kompetens och om jag ens borde bli lärare.
    Nu har jag tydligen en klass bygg/el-elever i kemi A på obestämd tid. Jag har vart där en gång, men det känns asbra. Jag kommer visst att bli en bra lärare och du med, det vet jag!
    Gör klart röv-uppstatsen och testa på yrket. Jag tror att du kommer att gilla det när du väl kommer ut och dina att ditt tvivel kommer från "hata c-uppstats of doom". Om du inte gillar det, har du ialla fall gjort klart utbildningen och har ett flashigt examensbevis som du kan hänga upp på väggen i din villa!! /jenni

    SvaraRadera
  9. Underbart att höra folks tankar om läraryrket. Peppet behövs när man är mitt i sitt första "hundår" som nybakad lärare... Idag improviserade jag fram en 1 timme och 40 min lång lektion med utgångspunt i earth hour med mina 4,5:or. Det blev så fantastiskt bra och dagen avrundades med att jag spontankramar av en del av eleverna. Läraryrket innebär en helvetes massa slit, tårar, tandagnissel och sömnlösa nätter för att man vill så in i Norden mycket. Men det man får tillbaka från eleverna ger så mycket att det är värt varenda minut av slit. Satsa på läraryrket, du kommer att göra en fantastisk insats som förebild för den uppväxande generationen. De behöver dig!

    Stooor kram min vän!

    SvaraRadera
  10. Du är ju nästan klar, så NU är det väl ingen idé att hoppas av...? Ta din examen och sen kan du ju se om det passar eller inte. Man kan ju alltid bli konditor eller testa nåt annat sen. Kan kännas gott att ha blivit färdig iaf. Så tänker jag för egen del iaf. =)

    SvaraRadera
  11. Har du historia/samhäll??

    SvaraRadera
  12. Jag har historia/geografi/engelska. Tack för alla uppmuntrande kommentarer och för att ni har dräpt drömmen om bagaryrket som harmoniskt!

    SvaraRadera
  13. Sugen på ett vick i Borås från vecka 17-23?? Hör av dig i så fall!!

    SvaraRadera
  14. Åh vad härligt! det hade varit kul men jag har ju ett jobb att sköta här...damn it!

    SvaraRadera