3.17.2010

Happy Paddy's Day!

För exakt tio år sedan flyttade jag till Irland. Jag hann med två St. Patricks Day firanden. Ett var idag för 8 år sedan (den efter festen med stort F) den andra var i maj för 9 år sedan. På grund av mul- och klövsjukan så fick man inte tillåtelse att fira i mars så det blev inget med det. I dag firar jag hemma i stället med lite rödvin + att jag livade upp stämningen på jobbet med att baka lite.Den stora klumpen ni ser är Soda Bread, bakat med bikarbonat. Very nice! Särskilt rostat med lite jordgubbsmarmelad på. Det är det irländska nationalbrödet. De små bullarna gjorde de säkert också på Irland under potatispesten för de är gjorda av havregrynsgröt. Superdupergoda och superduperenkla att göra. Vill ni ha receptet så kommentera här under så lägger jag ut det snabbt som bara den! (jag kan det inte i huvudet)
Ovan är en ingefärsdoftande morotskaka med glasyr gjort på philadelphia, florsocker och lime. Den passar definitivt inte in på min livsstil just nu, inte den jag bör ha i alla fall, men äter man bara kanterna så giltras (stavas det verkligen så?) det inte.
Jag har ett bra jobb, kreativt och smidigt. Jag längtar till mitt jobb och vill gärna gå dit men först ska här firas. Jag tar fram flaggan, whiskeyn, westlifeskivorna och fotoalbumen.
Slainte!Två unga, förhoppningsfulla (och bakfulla), drömmande ungdomar på Dublins gator den 17 mars, 2002.

5 kommentarer:

  1. Herregud!! Är det 10 år sen redan? Helt galet vad tiden går...

    SvaraRadera
  2. Havregrynsgrötdeg som både är superdupergod och superduperenkla att göra låter som ett recept jag bara MÅSTE ha!! ;-)

    /Thereze

    SvaraRadera
  3. Jag fick mig bara en Paddys Day - den i maj pga mul å klöv. Var inte din syrra på besök? Jag minns bara paraden, sen inget mer. Antingen hände det inget skoj - eller så hade jag helt enkelt för skoj.

    Gärna receptet också förresten!

    kram

    SvaraRadera
  4. Jag vill ha recept på morotskakan och bröden!
    Mums!

    SvaraRadera