3.18.2010

Key Lime Pie

Äntligen kommer det, som ni har väntat! Jag hittade receptet i min gamla receptbok som jag köpte när jag var tio, alltså en bok med tomma blad som jag har samlat recept i sedan dess. Receptet kommer från en av min storasysters kompisar och var säkert hett någon gång på 90-talet när vi coolade i USA- sockor, sweatshirts och stentvättat a la Miami vice. Florida Keys är öarna som löper ner mot Kuba från Floridas sydspets. Här finns bögar, delfiner, hajar, Wendys, outlets, vackra stränder, broar, fridlysta special-hjortar och den gula limen. En liten lime som ser ut som den vanliga fast den är gul. Denna behöver man INTE använda då det blir lika gott med vanlig grön lime eller till och med pressad lime i flaska. Key West är den mest kända av dessa öar och det var här Hemingway hängde en tid i sitt liv.
Det var också här Bob frågade mig:

-Louise, skulle du kunna tänka dig att bli min fru?
-Ja!
Underbara minnen!

Key Lime Pie 8 personer

Fyllning:
5 äggulor

1 burk sötad, kondenserad mjölk

1 dl Limesaft

Skal från en riven lime

Skal:

13 Digestive Kex

1 dl smält Smör

1 msk Socker

Gör skalet först. Mixa, smula, hacka kexen till smulor. Blanda med sockret och det smälta smöret. Tryck ut i en form med löstagbar botten. Jag brukar använda en sked så att det plattas till och går upp en bit på kanterna. Sätt in i ugnen 175 grader, 8 minuter.
Gör under tiden smeten. Vispa äggulorna vita och fluffiga. Tillsätt den kondenserade mjölken och vispa lite till. Blanda i limesaften och det rivna skalet. Häll i formen och grädda i ytterligare 10 minuter på 175 grader. Se till så att den inte får färg! Skär upp skivor av den rivna limen och lägg dem på den färdiggräddade pajen. Svep in i folie och sätt in i frysen i minst 5 timmar. Ta ut den ca. 30 minuter innan servering och pudra med lite florsocker. Vispad grädde höjer denna efterrätt till höga höjder då den syrliga, söta smaken gifter sig väl med den lena grädden.
Njut!










4 kommentarer:

  1. Älskar dina recept. Den här kommer mina gubs få njuta av näst,nästa onsdag till 2 fikat! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Johanna R19/3/10 15:02

    Har nu i dag gjort din paj så i morgon ska det ätas ! Mmmmm

    SvaraRadera
  3. Vi var fyra pers som lyckades smälla i oss hela pajen på mindre än 30 min. Det kallar jag succé! Grädden till är ett måste. Vill ha fler recept!

    SvaraRadera