2.25.2011

Vår överenskommelse

Scenen utspelades allt som oftast på fredagskvällen i vårt kök.

Louise- Vad ska vi äta ikväll?
Bob- Pizza kanske?
Louise- Nä, snälla! Säg något annat!
Bob- Kebab då?
Louise- Jag ger upp!

Detta har spelats upp många gånger hemma hos oss och det är då fruktansvärt tråkigt! Nog för att jag gillar pizza men jag vill äta det för att jag är sugen på det, inte i brist på tid/ork/lust att fixa något annat.
Det nya året inleddes med en ny regel, en väldigt bra om jag får säga det själv. Varannan fredag är det upp till en av oss att vara innovativ och kreativ. Minst en varmrätt och gärna dessert skall komponeras och ackompanjeras med lämplig dryck. Det ska vara genomtänkt och gärna ha ett tema som man får tolka fritt.
I kväll var det min tur och temat blev 1980-talets vita vin och räkor. Jag gjorde en fab, fab räkpaj jag just fått receptet på av en fantastisk Sofia som serverades med en härlig sallad och vitlöksbröd. Till detta serverade jag ett väl kylt, vitt, fruktigt, torrt vin.
Ananas känns väldigt 80 så jag skar en färsk sådan i bitar tillsammans med lite jordgubbar vilka vi med grillspett doppade i mörk choklad som fick smälta i en glöggskål med värneljushållare under. Väldigt gott! Och Bob åt som en häst. Det är så roligt! Jag längtar redan till nästa fredag när Bob ska bjussa på något annat gott! Äntligen har han börjat laga mat! TGIF!

2 kommentarer:

  1. Den där reglen skulle jag också vilja ha! Senast jakob skulle fixa mat till mig köpte han mcdonaldsmat. till sig själv.

    SvaraRadera
  2. Jag har upplevt ditt problem men som sagt lyckats vända den trenden, åtminstone en dag varannan vecka!! Det är bara att köra hårt Louise!

    SvaraRadera