4.08.2010

Skam den som ger sig...

Jag har länge suttit och letat på Blocket och liknande sidor för att hitta gamla fönster, dörrar och andra trevliga saker som man kan måla lite och göra fina. Poängen med det hela är att jag som hittills varit en ganska fattig student fortfarande inte känner för att lägga en massa pengar på något som är vackert, färdigt och dyrt även om jag numera jobbar. Jag vill fynda gammalt och slitet och göra det fint själv (skicklighetsgraden varierar men man lär så länge man lever). Fint för mina ögon i alla fall. Om andra ser skavankerna bryr jag mig inte om, huvudsaken är att helhetsintrycket blir bra (min syslöjdslärare gav upp ganska snabbt med att försöka lära mig sticka Lovikkavantarna). Jag är inte för perfektionism, det är tråkigt!

Flera kvällar i veckan har jag suttit och svurit över att jag inte bor i Västerbotten eller Lappland för där uppe kan man fynda snickerier och liknande som här i söder kostar multum. Men, plötsligt händer det. Gammaldags pardörrar, hemska just nu men med enorm potential, fanns ute på annons tillsammans med en annan fin dörr. Priset är inte löjligt! Hjärtat började banka. Skulle jag vara den första som ringde? Skulle annonsmannen skratta ut mig och säga något i stil med:
-Du är inte den första som tror att dessa klenoder finns kvar.
Jag var tvungen att kolla med Bob, det är trots allt han som har nyckeln till renoveringsvalvet. Check! Inga problem för jag hasplade ur mig en lång historia om Matilda som faktiskt hittade sådana här dörrar i sin pojkväns lada men att som man som vanlig stadsbo aldrig har sådan tur och får betala minst 8000:- för om man ens ska ha någon tur att hitta dom på Blocket. Jag lyfte luren, ringde numret som visade sig vara ett 13-nummer, det betyder i de allra flesta fall Huskvarna. Bank. Bank.

Annonsmannen - Ja, det är Erik.

Jag -Hej, Louise heter jag och jag undrar om dörrarna på Blocket finns kvar? (helvetesjävlaskitklartnånannanharhunnitföremigochgjortdagensfyndfanfanfan!)

Annonsmannen -Ja, de finns kvar

Jag -Hurra! När kan jag hämta dom?

Annonsmannen -Lördag kl. 09.00 i Vättersnäs

(mmmjagochminsovmorgonochträningspassetochBubbanochvilkenbilharplatsförtreantikadörrar?)

Jag -Kör till. Vi ses på lördag då, och tack så hemskt mycket!

Fabulous!
I bland ska man ha tur. Nu vet jag vad jag ska göra i sommar och om det är någon annan som vill skrapa, kitta och måla så är ni välkomna till Huset Vid Skogens Slut, när som helst!

10 kommentarer:

  1. Betalade ni 8000 tusen för gammla dörrar???????

    SvaraRadera
  2. Neeeej! Men det är vad man får betala om de är nyarenoverade och fräscha. De här var billiga, mycket billiga!!

    SvaraRadera
  3. E det pappa Roos du ringt till?? Känns inte som det finns så många Erik i vättersnäs???

    SvaraRadera
  4. Det kanske det är...

    SvaraRadera
  5. Åhh, vilka finingar!
    Jag och simon hittade två st gamla blyinfattade fönster med färgat glas för 50 pix. Sååå himlans fina, vi vet inte vad vi ska ha dem till, men det får vi lösa när vi köper hus!/jenni

    SvaraRadera
  6. Jenni, har ni kvar er van? Får tre antika dörrar plats i den =) ??

    SvaraRadera
  7. Fina! Vad ska ni ha dem till?

    SvaraRadera
  8. högst troligt kommer de att bli porten in till min walk-in closet men det har vi inte sett än...de ska synas i allafall!

    SvaraRadera
  9. Ja, vi har vanen kvar, jag tror det, hur höga är de? /jenni

    SvaraRadera
  10. Dörrarna är hämtade! Det är lugnt men jag kontaktar dig gärna nästa gång jag ska ut och hämta saker!

    SvaraRadera