2.28.2010

Jag kliar mig i huvudet...

...och tänker på hur dyrt det är med renovering av hus. Jag trodde inte att det skulle bli billigt, men jag trodde heller inte att man skulle sitta och spekulera om tusenlappar som att de vore gjorda av trä. "Det kostar bara 5000 spänn och så tar vi tillvalet av en kromad knapp som i sin tur kostar 700 och ettt lock som kostar 1200 det är inga pengar i det stora hela". Jo, det är faktiskt det!
För att vi snabbt ska glömma bort den dåliga metaforen så ska jag i stället varna alla trånande, blivande husköpande optimister att hur man än vänder och vrider på det så blir det alltid dubbelt så dyrt än som var tänkt från början. Punkt. Vårt badrum som står däruppe och gapar och flinar åt mig varje gång jag går förbi har redan kostat en halv årslön. Och då är det ett träskelett som tittar på mig. Tack vare Väderguden samt ålderdomlig konstruktion har taket släppt in vatten som läcker in i en av väggarna i vårt nya badrum. Detta fördröjer byggandet med minst en vecka. Och det kostar i hantverk. Så, detta kommer således bli en följetong om hur mycket det kostar att renovera ett hus. Det kostar inte bara pengar utan även humör. Både Bob, undertecknad och Bubban är missnöjda och så lär det bli ett bra tag till. Tack för att ni lyssnade! Nu, över till Plupp.

5 kommentarer:

  1. Syster Jenny28/2/10 22:32

    Nämen vilken söt liten direktimporterad liten lusemössa min favorit Flaxia har!

    SvaraRadera
  2. Nej fy för den lede... Jag förstår verkligen din frustration, det är oerhört påfrestande att leva i kaos och jag kan bara tänka mig hur det känns när badrumsprojektet bara står där och pengarna tickar iväg. Att renovera ett gammalt hus är som att sätta en snöboll i rullning, det ena för med sig det andra och det kostar dubbelt så mycket och tar dubbelt så lång tid att renover mot vad man kalkylerat med. Ring om du behöver peppning! Rikigt gullig liten Plupp du har där hemma by the way. Varm kram med vinden!

    SvaraRadera
  3. Jag diggar dom hemliga benen i bakgrunden på bilden! :D
    Vet hur de känns med vattenläcka... Vi hade en mindre barnpool i vår hall i helgen. Härligt med all smältande snö som inte riktigt vet vad den ska ta vägen.

    SvaraRadera
  4. Kan inte du lista dina favorit-bloggar? Har du några du följer varje dag?

    Förutom din blogg så läser jag:

    http://lyckapalandet.blogg.se
    (inredning/hästar/familj/hus)

    och

    http://jordgubbarmedmjolk.blogspot.com
    (inredning)

    varje dag.

    Ha d bäst!

    SvaraRadera
  5. Nä men gud vad trevligt med en anonym besökare som har sådana önskemål! Absolut, ska bara tänka ut vilka av alla jag ska lista upp!
    Tack för kommentaren!
    Lisette: jag såg med de läskiga benen i bakgrunden, har ingen aning om vem som sitter i min trappa i fula tubsockar...ska ta reda på detta genast!
    Syster Jenny: Bubban har fått den fina mössan av en härlig person som både hon och hennes mamma tycker hemskt mycket om...

    SvaraRadera