11.28.2009

Lööööördagsfest!

Efter några hetsiga dagar, utan att ha skrivit på uppsatsen, så är det äntligen helg. Idag blir det bröllop och fest. Det är ju så kul att få klä upp sig och göra sig sådär lite extra fin! Jag har faktiskt, trots att jag inte tänkt köpa något nytt, inhandlat en rosa!? klänning som kommer att bli perfekt. Idag behöver jag inte laga någon mat men det kanske ni behöver så jag kommer att bidra med inte mindre än två middagstips.

Fläskfilé med balsamvinägersås



3-4 portioner

1 fläskfilé

2 tsk oregano

3 msk balsamvinäger

2 klyftor pressad vitlök

3 dl grädde (vanlig eller matlagnings)

1 buljongtärning

salt och peppar

Skär den putsade fläskfilén i små medaljonger eller bitar. Stek dem lätt i en teflonpanna på medelvärme tillsammans med smör och oregano. Häll på grädden, vinägern, vitlöken och buljongen och rör ihop. Salta och peppra. Låt puttra. Gör under tiden pommes friten eller klyftpotatisen eller riset, vilket som passar bra till denna underbara rätt!

Ryggbiff med klyftad sötpotatis, bearnaise och tomatsallad


2 portioner

2 Ryggbiffar

6 vanliga potatisar

1 stor sötpotatis

Olja

Salt och Peppar

4 tomater

1 liten rödlök

2 msk olivolja

2 msk balsamvinäger

Sätt ugnen på 225 grader. Skala och klyfta potatisarna, gör gärna sötpotatisarna lite mindre. Lägg dem på en plåt och häll över olja så att alla potatisarna är täckta. Salta och peppra! In i ugnen i ca. 20 minuter. Under tiden sätter du på plattan och stekpannan och lägger i en bit smör. Banka på köttbiten med handloven och lägg den rumstempererade köttbiten på pannan när smöret smält. Sänk värmen två snäpp från det högsta och stek i 2-3 minuter på varje sida. Salta och Peppra. Hacka tomaterna och rödlöken i önskad storlek. Häll på olja och vinäger och salta och peppra. Servera med bearnaise och lite färsk timjan.


När man gör sötpotatis på det här sättet blir den nästan lite karamelliserad eftersom den är så söt. Den blandar sig väl med den vanliga potatisen och gör den här rätten extra god och uppskattad! Så, nu hoppas jag att ni fått lite inspiration för dagen!


en liten, skitig mattjuv hittade jag i svalen

Ha en trevlig helg allihopa!

1 kommentar:

  1. Eftersom jag är en såsälskare måst ejag pröva sösen, TACKAR

    SvaraRadera