11.19.2009

Ruttna väggar och doftljus

Då så, nu har jag också blivit sjuk efter att ha tagit hand om min sjuka dotter i snart en vecka. Åh, jag har inte tid med detta! Jag som ska skriva uppsats och allt! Jag ligger efter med metod och bakgrund och det tar tid att skriva på akademisk engelska vill jag lova! Men, det verkar som att jag också kommer att falla ner i feberns och hostans dvala. Fast, någon svininfluensa är det inte turligt nog! När man vill ta igen sig och bara titta på Vänner-avsnitt efter Vänner-avsnitt är det inte idealiskt att ha en snickare på övervåningen som sågar ner väggar, krossar betongväggar och dylikt. Men, man får bara tänka att det är för en bra sak och att slutresultatet kommer att bli fantastiskt. Så, Classo, du är förlåten!

Här har vi den glada snickaren Classo som har ansvaret för att bygga vårt fina badrum som kommer att slå alla andra badrum i sitt utförande. Jag tänker mig pärlspont, stort badkar, fina duschväggar i glas och exklusiva blandare. Allt med en blandning av IKEA:s badrumsutbud som jag tycker är väl värt pengarna. Nu är det tyvärr så att Classo hittat ruttna brädor i väggen och detta måste utforskas ordentligt och kanske gå till förskringsbolaget som ett dolt fel. Men, hur vet man vilka regler som gäller om just Dolda Fel? Jag kan sätta min högra hand på att det inte kommer att klassas som det, även om det skulle ha varit helt omöjligt att se detta utan att bryta upp väggen i en eventuell besiktning vid köpet av huset. Det ska tilläggas att Anticimex gjorde en besiktning när den förre ägaren lade ut huset för försäljning. Ja, man får hoppas att det inte ställer till med för mycket problem.

Här har jag mina två sjuklingar, Bubban och Byggare Bob. Jag är inte heller frisk men någon måste ju sköta hushållet och utnyttja internet så jag gör det istället för att titta på tv.

En liten köksvåg utan skål som jag fundade för 20 spänn på Månsarps årliga loppis. Jag vaknade med adrenalinpåslag och denna vågen var faktiskt det första jag fyndade den dagen. Men, eftersom den kom utan vågskål och vikter fick jag komma på ett bra användningsområde för den och varför inte som piedestal? Så jag tog min fina "plättar i luften" växt och ställde den på hyllan. Nu tjänar den som varningssignal för den vassa kanten och som stämningshöjare i köket.

Snart är det jul och jag kan inte låta bli att pryda mitt hem med hyacinter. Dels för att de luktar så gott och dels för att just lökväxter är så fräscha på något sätt. Bredvid krukorna är ett gammalt uppläggningsfat i glas på en liten bricka som jag också fått överta från min mormor. Hennes lägenhet var rena rama guldgruvan för en samlare! (hon har flyttat till ett äldreboende, inte till det himmelska hemmet)


Yankee Candles är en annan favorit, dels för att det finns så många olika dofter och dels för att de luktar så mycket. Det är "money well spent" om man säger så. Särskilt när man som jag, köper dem i USA för halva priset. Byggare Bob är inte lika förtjust när jag står i affären och luktar och han trampar omkring utanför. Vi har gjort USA-resor förr! En rolig anekdot är när en Yankee Candle försäljerska i Orlando berättade för mig om sin mamma som var gift med en snickare som hade snickrat ihop en massa bokhyllor i deras hem. Det var fantastiskt att titta på alla böcker och sen slog hon till med den mest underbara kommentaren man kan få från en amerikan " you know Louise, if you read a lot of books, you get very, very smart". Underbart!

Här är min hylla i köket som jag utrustat med mina muffinsformar och härliga burkar. Men, målet är att jag bara ska ha saker framme som fyller en funktion vilket kan vara svårt att få till eftersom jag är prylgalen och ingen vidare bra organisatör.


Här är en bild på Bubban när hon fyllde ett år och då bjöd vi på cupcakes eftersom jag är "wannabee Leila", recepten kommer från kokboken "a piece of cake". Jag tycker det är så roligt med muffinsformar och jag hoppas att jag hittar många roliga i USA nu när vi ska dit.
Ikväll blir det inga muffins tyvärr men väl ett par alvedon så man sover gott. Tjolahopp!



















2 kommentarer:

  1. Bara älskar din nya blogg! Fortsätt med den, darling!!! Kram/Malin Wulff

    SvaraRadera
  2. Åh, tack Malin Wulff! Skulle vara trevligt att ses nån dag!

    SvaraRadera