11.20.2009

FredagsOmys

Den här fåtöljen har fått känna av värmen från min bak hela fredagen då jag har ockuperat den på grund av sjukdom. Alla är sjuka. Alla hostar. Alla snorar, men bara en har varit på vårdcentralen och det är Bubban. Ingen svininfluensa och inget fel på lungorna. Skönt! Mormorsrutorna, som min mormor faktiskt har virkat, värmer gött om ryggen och fjärrkontrollerna vilar säkert i min hand. Klädhögen har legat och glottat på mig och bett mig om vikning och deportering till bättre ställe men jag har bara blängt tillbaka och hostat mot den...1-0 till mig! När mörkret sänkt sig och magen börjat kurra slog det mig att det är fredag. Fredagsmys är ju i ropet så jag tänkte att något får vi väl försöka mysa med. Jag gjorde då två förrätter som vi satt och mumsade på i lugn och ro. Utsökt ja! Men mysigt? Njae, vi fick lite tekniska problem och fick titta bort när diverse slemhögar och sunkigt avloppsvatten rann igenom golvet under diskhon. "Ett hus innebär mer problem än glädje" sa någon till mig en gång. Jag är beredd att hålla med just nu. Men, maten var iallafall smaskigt läskande en novemberkväll som denna.
Underbara gubbiga röra

Gubbröra är en fantastisk aptitretare. Vi äter den med kavring och härligt krispigt havreknäcke. Vågar man så ska man absolut testa den och risken är, att du blir fast!
Pers Gubbröra
6 hårdkokta ägg
En burk klassiskt kryddad ansjovis
1 stor lök
1 msk Smör
1/2 dl Dill (färsk eller fryst)
1/2 dl Vispgrädde
Svartpeppar

Koka äggen och låt dom svalna. Finhacka löken och låt den mjukna i lite smör i en kastrull. Finhacka ägg och ansjovis och vänd i det i kastrullen, lägg i dillen och blanda. Avsluta med vispgrädden och rör om så att blandningen tjocknar. Häll upp på serveringsfat och toppa med mycket svartpeppar. Låt blandningen svalna en aning innan den serveras.

Baconlindade Dadlar
Den här rätten kan se lite snuskig ut vid första anblicken men jag lovar, den är utsökt! När jag jobbade på Swedish Food Co. i Dublin gjorde vi sådana till cateringfester och de kallades då för "devils on horseback" . Vänta inte längre, här kommer receptet!


Devils on horseback
Ca. 25 färska dadlar
Ett paket bacon

Om dadlarna innehåller kärnor, plocka ur dem. Dela baconhögen på mitten. Linda in dadeln i baconet och fäst ev. med en tandpetare. Lindar du hårdare kan det gå utan. Värm upp en stekpanna och lägg i de små styckena. Sänk värmen och låt dem ligga i ungefär tio minuter eller tills de fått färg. Var noga med att vända på dem så att alla sidorna blir härligt knaperstekta. Yummy!

Mitt i fredags-hostandet hände något med avloppet och eftersom den enda kunskapen jag har om rör bygger på att jag hånglade med en rörmockare som ville bli kloakdykare i Paris !? så var det bäst att kontakta Classo för rådgivning. Han dök upp efter en halvtimme nyduschad och nybastad eftersom han redan, en gång, avtjänat sin tjänst för dagen. Efter ca. två minuter droppade svetten om honom och skitiga slangar och yxor ven i köket. Det går inte att fixa förrän på måndag och vi får snällt ha en hink under diskhon som sedan hälles ut i handfatet på toaletten. Härligt!

Då så, när det är borstat och klart är det dags för bingen. Sen råkar jag ju veta att någon vaknade två timmar senare och ville titta på Oceans 11 med farsan i soffan. Men det, det är en helt annan historia. Sov gott!




5 kommentarer:

  1. Men fy fasen vad drygt det är när det krånglar. Vi har ju en golvbrunn i badrummet som är helt kaputt, försäkringsbolagen bråkar om vem som ska stå för det och jag orkar inte längre bry mig. Fasen vad jobbigt det är att ha ansvar för sånt däringa...

    Målade ni kaklet i köket som jag tipsade om?

    Hoppas du är kryare idag! Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Yes, vi målade kaklet och det blev jättebra! Jag jobbar på före och efterbilder nu! Rören håller på att fixas nu så förhoppningsvis slipper jag bära hinkar nu!

    SvaraRadera
  3. Devils on horse back!! Mums och klart det coolaste namnet!
    Nu tänker jag tillbaka på tiden på swedish food... kommer ihåg när vi fick första leveransen av negerbollar och du och helle åt en låda själva! Bra jobbat, vi därinne fick stå och smussla.... Kram Betti

    SvaraRadera
  4. en hel låda?? det har jag förträngt!// Louise

    SvaraRadera
  5. Det glömmer jag aldrig!!! hihihi
    Kram//Betti

    SvaraRadera