11.22.2009

Lock för öronen...

Så, nu har vi alla fått vår beskärda del av sjukdom det här året. Jag har ont i min hals och mina öron + att min kära hörsel dragit iväg till nåt mindre tryckande ställe. Byggare Bob, som efter två veckors diverse sjukdomar slimmat till sig och gått ner 8 kilo och tack vare det kommer i sina "byggarebob- byxor", har inte varit mycket till hjälp då han i två dygn legat och stekt i soffan, med ryggen vänd mot tv:n. Jag har med andra ord stått som överbefälhavare för hushållet och sett till att saker och ting blivit gjorda. Det jag har gjort är bl.a:


Diskat (med bara en hink under diskhon vilket medfört en rad turer ut i trädgården för att tömma avloppsvatten)

Matat en matvägrande Bubba (jättesmidigt!)

Gjort välling (säkert 25 gånger)

Torkat snor på mig, Bubban och Bob (en bal med toapapper har gått åt, minst)



Lagat en lyxmiddag for one person only

Rotat i flyttkaronger för att hitta mina dollars så att jag kan köpa något i USA (lådan stod allra längst in i hörnet, det var den näst sista jag kollade av 25 lådor och 20 kassar fulla med böcker...)

Rengjort febertermometrar så att snuskiga bakterier inte förs vidare mellan de två sjukaste (ja, ändtarmstermometern är ju faktiskt bäst, och nej, det finns bara en person vars temperatur jag får kolla med den)

Rivit upp suppositorieförpackningar och placerat innehållet där de gör bäst nytta (nej, Bob sväljer sina tabletter själv om ni nu såg bilder framför er)

Jag har betraktat möhippan/svensexan som vi missade igår på 200 meters avstånd eftersom de var på idrottsplatsen(det lät som att de hade väldigt roligt)

Klätt av och klätt på, inte mig själv, jag har varit lika sunkig hela helgen men någon måste ju bevara stoltheten och eftersom jag varit Översten så fick Bubban vara Furir.


Kollat på ca. 18 Vänneravsnitt (är nu inne på säsong 9 och de ska snart åka till Barbados)

Bokat hyrbil (jag satt i två timmar för att vara säker på att man har försäkringar och blabla...ger datorn till Bob och han sabbar hela beställningen, dels för att han är febrig och dels för att han är en klantskalle, men det är ordnat nu. Tack gode gud för telefonservice!)

Torkat blåbärsspår i hela huset efter att en viss, matvägrande person tillslut lät sig mutas med blåbärsgass...nästa gång blir det isglass, gärna genomskinlig!


Proppat Bob full med Alvedon så att jag får lite, lite tid för mig själv...det lyckades, Yay!


Min tid spenderade jag med att titta på mina grejer, jag råkar ha en del nämligen och nu måste jag inventera och motivera varför mina grejer ska få vara kvar. Ramen här fick vi med huset, är den inte underbar? Och varför förstöra det vackra med en bild som inte kan mäta sig med ramens skönhet? It's a keeper!


Mina orkidéer ljusar upp en gråmulen och regnig dag. Det blir roligare att titta ut om man har fina blommor i fönstret. Synd att jag aldrig lyckas hålla dem vid liv eller för all del, återuppliva dem igen...Bob lyckades på fem veckor när jag gjorde praktik i USA för två år sedan att få alla fem, i lägenheten bodde vi ju då, att uppstå. Hur gjorde han det? Jo, han hade elementen på för fullt och glömde helt enkelt bort att vattna dem regelbundet. Man kanske skulle prova det istället.

Slutligen, för att runda av dagen och inventeringen ska jag visa varför vissa ting må vara onödiga men ack så värdefulla. Ett stilleben av en bucklig pokal, utdelad till någon från Gällstad IF, inhandlad på Skillingaryds marknads loppislada för 10 spänn. Ett doftljus från TJ Maxx med doft av liljekonvalj (det är två år gammalt men luktar mjukt, krämigt och liljekonvaljigt), en ljuslykta från Olgas Hus som reades ut pga. knöggliga kanter samt en murgröna på båge. När jag tittar på detta blir jag rofylld och lycklig. Ett rätt bra skäl för att få spara det tycker jag!

3 kommentarer:

  1. Söta Louise som får ta hand om hela hushållet! Tur det vankas semester snart och du får tröstshoppa lite!

    SvaraRadera
  2. kul att få se lite hur ni har det!! =)

    SvaraRadera
  3. Du är så pysslig, bara det här att tvätta termometern i mellan varje gång du använder den är ju fantastiskt! ;)

    SvaraRadera