12.22.2009

Ladda med kalorier nu när kylan tränger in i kroppen!

Nu kommer veckans gotte-tips. Som många andra är jag ute i sista minuten med allt som har med julen att göra. Men vad är en jul utan julgodis? I går insåg jag att jag var tvungen att baka lite så att vi inte fryser ihjäl här i huset. Jag har två julgodisfavoriter som slår allt annat. Den ena är pepparkaks-kola och den andra kokos-nougat. Det bästa med de här två sorterna är att de båda är färdiga på mindre än 25 minuter. Sen att de inte håller längre än två timmar är väl en annan femma.

Smaskig pepparkaks-kola

1 dl vispgrädde

1/2 dl sirap

1/2 dl socker

1/2 tsk pepparkakskrydda

Blanda ihop allt i en skål som tål mikron och hög värme, jag använder en porslinsskål. Sätt in den i mikron i fem minuter på högsta effekt. Ta ut den och rör runt. Sätt in den igen i 2 minuter och sen är den färdig att hällas upp i små folieformar. Dekorera med guld- eller silverkulor och vips har du julens segaste och godaste kola!

Kokos-nougat

Smält valfri mängd nougat i en skål över kokande vatten. Jag använde ett halvt paket Odense nougat till 15 stora formar och en halv påse kokos. Häll i kokosflingor till önskad tjocklek, det ska vara ganska tjockt. Häll upp i små pappersformar och låt stelna. Yummy!

Om det nu råkar vara så att ni har lite av den absolut dyraste kryddan över så skulle jag råda er till att baka den här fantastiska kakan med saffran och mandelmassa. Helt russinfri om man så önskar!


Och i halvtid ser den ut så här!

Receptet till detta under av smaker hittar ni på en av mina nya favorit-bloggar Mat.Såklart. http://www.matsaklart.se/search/label/Bakning

Good luck med julbaket nu!

8 kommentarer:

  1. Jag vill ha tips på enkelt chokladgodis. Jag har bakat både kola och knäck i micron men allt jag försökt mig på som har med choklad att göra vägrar att stelna! Har husmår npgra tips måhända? :)

    SvaraRadera
  2. det beror ju på vad för chokladgodis du vill göra och vad du menar med att det inte stelnar...more info please så lovar jag att husmor kanske kan hjälpa dig =)

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde några chokladbitar som skulle vara som praliner, men de bara flöt ut till en liten fläck och vägrade stelna, fast de låg i flera timmar på plåten. De stelnade dock i kylskåpet men smälte igen så fort man tog ut dem... Men jag hade tänkt att ge bort lite godis och ville då ha nåt chokladigt. Men man kanske skulle ta och göra de där nougatsakerna,jag gillar iof inte kokos men andra i min familj gör det. :)

    SvaraRadera
  4. prova leilas rocky road...man kan inte misslyckas med det och jag har hört att de är goda även med blockchoklad eller marabous mörka...
    annars kan du alltid göra en annan godbit som innehåller nougat rullat till små bollar i små pappersformar. smält blockchoklad (mörk) i ett vattenbad, blanda i hackade hasselnötter och klicka över nougatkulorna! smask!

    SvaraRadera
  5. Jag ska hem och göra kokos-nougaten ! Mums vad de ser goda ut.

    SvaraRadera
  6. Jag gjorde massa godis ett år i år kanske det blir lakritskola... kanske ;)

    saffranstryffel
    bounty
    mozartkulor
    polkabräck
    gott!

    SvaraRadera
  7. Då jag inte själv hinner baka kommer jag istället att stå utanför din dörr med sötsug i blicken och dreggel i mungipan! Gillar din blogg massa stumpan! Kram

    SvaraRadera
  8. Kom förbi och dreggla bara!

    SvaraRadera