12.25.2009

Jul, jul strålande jul!

Granen står så grön och grann i stugan
Juldagen och friden har infunnit sig, iallafall i vår familj. Julafton är ett stressmoment hur man än vrider och vänder på det. I år fick vi i alla fall en vit jul vilket innebär att vi kunde ha fått den julafton vi längtat efter i så många år dvs. pulkaåkning, snöbollskrig, sparkåkning, skridskor, promenad, glögg ute mm. MEN, tiden räcker ju inte till till allt detta. Jag hade mer än gärna tagit på mig kläderna för att gå ut och svettas i snön. Tyvärr är det väl i princip oacceptabelt att dyka upp till julmiddagen som en unken svettpöl så det alternativet gick bort. Vi stressade igenom julmorgonen och kom i tid till middagen klockan halv ett. Eftersom tomten beslutat sig för att ge mig en inredningstidning, en ljudbok och en dunderförkylning i julstrumpan så fick jag fantisera och drömma om hur maten smakade. Den var god! Men jag har lagt undan lite så att jag får smaka när mina sinnen är i balans igen.
Jordgubbar från Egypten!? doppade i mörk choklad.

Familjen svan hittade hit och förgyllde utsikten från middagsbordet

En del nöjer sig med vispad grädde...
...en del är inte nöjda förrän tomten dyker upp efter mödosamt spanande ut genom fönstret.
Misteln hänger där så fint!
I år finns det en hel del människor som jag vill ge en julpuss. Här kommer några exempel:

Bubban och Bob

Tomten (Bubbans farfar sparar skägg halva året för att tjänstgöra som tomte i många familjer på julafton. Pengarna han får för detta skänks till Rädda Barnen. Dubbel julpuss till honom och tomtemor!

Barack Obama som försöker göra gott även om det inte är så lätt och vissa saker ändå känns helt fel ur svensk synvinkel

Maria Wetterstrand som försöker göra något bra för vår jord

Fredrik Reinfeldt så att han blir förkyld och inte kan jobba och därmed mister ersättning från staten så att han kan se hur lätt det är att vara liten på jorden

Alla mina fantastiska vänner (som kan vänta med pussar eftersom jag vill bespara dem från snoret)

Alla barn som tvingats gå igenom den här helgen med fulla, festglada föräldrar. Kämpa på, det blir bättre någon gång!
Genom Bubban vill jag önska alla en fridefull jul och en god fortsättning!

3 kommentarer:

  1. En puss till dig käraste Louise! Och vilken fin bild på lilla Bubban längst ner! Hon ser ut som hon fått nåt religiöst i blicken. :-)

    SvaraRadera
  2. Gud vad hon e söt Bubban =)
    Vilken fin blogg, hur hinner du med allt??
    kram

    SvaraRadera