12.17.2009

Den underbara känslan i att handla billiga märkeskläder och unik inredning i USA.

Shoppa, shoppa, shoppa! Jag älskar det och det finns inget(notera) annat land än USA som kan erbjuda den ultimata shoppingupplevelsen...möjligtvis Dublin men det är en helt annan historia.

Jag var alltså i en liten men ändå stor stad som heter State College i Pennsylvania. För den ouppmärksamme kan den te sig som en dålig shoppingstad men för den invigde shoppingexperten, som jag ändå anser mig vara, så kan jag berätta att den, likt många andra städer i USA erbjuder fantastisk shopping.

TJ Maxx får inte missas! Enorm lokal med mängder av olika plagg indelat i olika avdelningar såsom dam, barn, herr, ungdom, sport, inredning etc. I diverse avdelningar är det upplagt så att man tittar efter en speciell kategori exempelvis jeans. Då går man till skylten med jeans, tittar efter sin storlek och sen börjar man "bläddra" för att hitta jeans man tycker är snygga. priset är ofta en tredjedel av ursprungspriset. Jag ska nu visa några av fynden jag gjort på TJ Maxx.

Paul Frank- och Nike. Kostade 100 kronor på TJ Maxx istället för 250 kronor på annat ställe.

GAP är ett annat bra ställe för shopping. Det är lite dyrare men har ändå fantastiskt fina barnkläder. Det man alltid kan räkna med är att de har rea eller, om man har sådan tur som jag har, att de sätter ner priserna under perioden man befinner sig i landet. Man kan fynda ordentligt. Jag köpte en body som ser riktigt snofsig ut för 14 kronor. Underbart!!

Bubbans nya klänning. GAP 280 kronor. So worth it!



Klänning och fodrad Jacka i Jeans. 150 respektive 200 kronor. GAP

Till mig själv handlade jag bl.a. en fin, lila volangig kjol på Target som är en lyxigare variant av Coop Forum eller Ica Maxi. Här finns allt förutom färsk mat. Kjol 100 kronor. Skampriserna vi betalar för Levis jeans här i Sverige existerar inte i Usa. Där kan jag lova att maxpriset för ett par riktigt snygga jeans ligger på max 500 spänn. Lyxigt va? Jag köpte iallafall två par skinny, stretchjeans i juniorstorlek!? (yay) och priset på dessa låg på $ 42 styck. Alltså 295 kronor ungefär. Me likey!


I Altoona finns en inredningsbutik som säljer prylar som är så där härligt landsbygsamerikanska. Här kommer några exempel:
En liten trådhylla för 30 kronor. En julgransprydnad i grov väv i form av strumpa 14 kronor. Julgran på gammalt bordsben 45 kronor (tomteluvan i samma stil köpte jag för två år sedan men den kostade lika mycket då). Snögubbehuvud 7 kronor. Stjärnor som sätts på hylla med ljushållare 7 kronor styck (fab!!). Bokstäver, som står för mitt Bubbans och Bobs namn, i äkta trä för $2 styck, altså 14 kronor (my god, adrenalinet pumpar igen). Härliga saker till härliga priser alltså, dessutom är det inte många fler än jag som har dem. Kul och förresten så kan Anna K slänga sig i väggen!

2 kommentarer:

  1. Kostar det inte rätt mycket att åka dit för att handla då, jämfört med att åka till Ståååån å hannla istället? ;)

    //Jesper

    SvaraRadera
  2. Nu ska du inte vara sån! Det är ju inte bara shoppingen man vill åt utan upplevelsen...bjud med Andrea så får du se hur bra hon kommer må sen!

    SvaraRadera