1.10.2011

Republikan i siktet?

Ursäkta men jag kan bara inte låta bli. Vad är det för fel på republikaner egentligen?

Eller, jag är ju inte för det här med kollektiv skuld, man kan ju inte skylla på alla republikaner bara för att de flesta vill avskaffa den nyss genomförda sjukvårdsreformen men får man säga att man starkt ogillar Sarah Palin?

Efter att den demokratiska politikern Gabrielle Gifford blev skjuten i går riktades blickarna mot Sarah Palins Facebooksida där hon gjort en karta över USA och pekat ut de delstater där demokratiska ledamöter röstat för sjukvårdsreformen med ett gevärssikte. "Ladda om och sikta" lyder parollen för att hämnas på de som röstat för en grundläggande försäkring till alla amerikaner. Det är konstigt att de inte tycker att ALLA människor är värda en liten försäkring. Jag förstår dem inte. Jag förstår inte heller att hatet kan växa sig så starkt i en fråga som handlar om att alla människor har rätt till vård, något som för oss svenskar är så självklart. Men, det verkar tyvärr som att Sverige blir mer och mer likt USA, det som vi är och har varit så stolta över så länge håller på att bli historia. I dag måste vi försäkra oss hit och dit för att överhuvudtaget kunna leva om livet skulle ta en annan vändning än den man hade planerat. Det är synd tycker jag, synd att världen bara blir hårdare och hårdare. Jag är förvisso optimist men någonstans kommer människans dårskap leda oss rätt in i ett svart hål. Men, vi kanske fortfarande har chansen att ändra oss, eller vad tror du?

5 kommentarer:

  1. USA är ett konstigt land Louise. Jag är där ganska ofta i mitt arbete och har tillslut förstått att det faktiskt finns kollegor som har en politisk syn som är så långt från min, att man inte ens kan föra en diskussion. En kollega menade att det var en principsak att inte betala skatt och bara betala exakt det han nyttjade. Med andra ord, gick han utanför sin tomt på trottoaren skulle han först då betala för att han nyttjar trottoaren.

    Jag tycker du däremot har fel Louise om att vi skulle närma oss USA. Vi blir inte mer lika USA, men den pågående globaliseringen gör ju att saker utjämnas, att det blir mer lika mellan länder. De vattentäta skott som en gång fanns, fungerar inte längre. Ta bara en titt på tullar. Handlar man som jag på ebay, så åker man då och då på tull, men oftare gör man det ju inte. Systemet fungerar inte, men finns kvar ändå. Utsläppsrättigheter mellan länder osv osv.

    USA är ett land som både skrämmer och fascinerar mej. Knäppskallarna avlöser varandra, och jag förmodar att de kommer lösa detta på samma sätt som innan. Mer skydd, mer vapen, istället för att fundera kring grundproblemet....

    //Jesper

    SvaraRadera
  2. Jag måste bara säga att den där Sarah Palin verkar inte klok nånstans. Inte om man bedömer efter det jag har sett, läst och hört om henne. Och att peka ut folk man ogillar, pga deras politiska åsikt eller vad det än må vara för den delen, på en karta med gevärssikte är helt stört. Hon är ju för hela den där vapen-grejen, men hur kan man ens komma på att göra en sån sak??

    SvaraRadera
  3. Det är synd om folket i USA. De har riktiga idioter till politiker. Det är min känsla efter gårdagens nyhetssändningar. Språket som används av politikerna är ju inte ett dugg seriöst, det är lika illa från båda hållen.
    De har värre språk än retliga småbarn som bara är charmiga i jämförelse med dessa stora styrande politiker.
    Inte konstigt att killar och tjejer lyssnar,tar åt sig och går ut och skjuter. Såg du kvinnan som sa fel och sa -Bin Laden, ööh hmm jag menar Obama, äsch vi kan skjuta båda! Vad tusan är det för snack??!!
    Visst politiker ska debattera och tala för sin sak, men med stil och finess.
    Ja det var det jag hade att säga nu... just nu iaf.
    -J

    SvaraRadera
  4. Solidaritet
    -J

    SvaraRadera
  5. http://www.youtube.com/watch?v=OEiitkI2WH0&feature=player_embedded#!

    SvaraRadera