8.02.2010

Bättre saft har ingen haft...

Min pappa kom förbi med tio liter jordgubbar. Här skulle saftas! Jag gör mycket av det Leila har kommit på, det vet ju ni som följt bloggen ett tag, och i saftkokandets anda gjordes inga undantag. Här är hennes egna speciella jordgubbssaft. Himmelsk säger de som provar, söt och syrlig säger jag som väntar på nästa tillfälle att få bjucka på lite saft och bullar.

Fixa ingredienserna. Gubbar (helst inga fula ;), citron, citronsyra, vaniljstång (gärna ekologisk), socker.

Rensa, skölj och dela jordgubbarna.


Skiva citron med potatisskalare, dela och skrapa ur vaniljstången och pressa citronen. Häll i detta i kokande vatten. Koka under lock i 10 minuter. Sila!


Mammas gamla sil funkar perfekt! Låt stå över natten. Koka upp nästa morgon och rör i socker och eventuellt citronsyra, låt det smälta.

Häll upp i väl rengjorda och konjakssköljda flaskor. För extra hållbarhet frys in i småpåsar med 2 dl saft i varje. Spädes 1+4. Underbart att ha året runt!

Man kan även göra små portionsisisar att ploppa ut i glaset direkt. Använd två iskuber för ett normalt glas. Yammi! Ta vara på sommaren!

5 kommentarer:

  1. Mmmmm, vad det ser gott ut! Rejäl sil ; )
    Kram Wulffan

    SvaraRadera
  2. patricia3/8/10 07:58

    När kan vi komma???

    SvaraRadera
  3. Vad pysslig du är Lousie. Gott med hemmagjord jordgubbssaft!! Kan jag tänka mig...=)

    SvaraRadera
  4. Jag köper en flaska när jag kommer den 28e! Om jag får?

    SvaraRadera
  5. Självklart!

    SvaraRadera