8.29.2010

Lördagen den 28:e Augusti. Min födelsedag tillika dagen med den stora Loppisen 200 meter härifrån...

Hela natten innan låg jag och vände och vred på mig, precis som det var när man var liten och fyllde år. Jag tror till och med att det blev några livliga kicksparkar under täcket av ren upphetsning för vad morgondagen skulle erbjuda. Och nej, det handlade inte, som förr, om vad man skulle få i paket, utan om jag skulle hinna först till alla fynd på megaloppisen som utspelar sig samma helg varje år på en parkeringsplats nära mig. Jag blev väckt tidigt av två skönsjungande varelser som hade gjort frukost och ställt blombuketten på bordet. Jag fick en " världens bästa mamma"- nalle och Kostrådgivning på en salong i stan. Tre träffar för att jag ska kunna fortsätta min resa ner på viktskalan. Mycket bra present!

Sen var det dags. Jag drog mig sakta ner mot loppisen för att kunna vara där prick klockan nio när det öppnade. Det hade 100 andra människor tänkt på också och när jag fick se detta höjdes pulsen i snabb takt.

- Tänk om de köper allt det som jag vill ha!

Här gällde det att arbeta snabbt, skaffa sig en bra överblick av vad man kan tänkas vilja ha och slå till utan att tänka rationellt, då hinner ofta någon annan före. 3 minuter gick sen ägde jag 4 ljusgrå stolar. 100 spänn, I love! Sen brottades jag med kvinnor, barn och äldre för att komma åt de 300 metrarna med småplock och jag fyndade som aldrig förr. Tur att jag hade förberett mig och hade en IKEA- kasse i väskan! Det är väl så att vi alla har olika smak och det som jag älskar kanske inte tilltalar genomsnitts- loppis- entusiasten. Det glömmer jag snabbt till nästa stora loppis, då står jag där och flåsar med en ångest som kan liknas den han har som snart får träffa Sankte Per.
Vilken härlig födelsedag!

En av de fyra fins stolarna. Jag slipper måla dem också. Bra!

Gustafsbergsfat, liten serveringsbricka samt glasburkar med texten Norge på.

Kinesisk soppskål på fot (kanske Ming!?) och litet Gotlandsfår.

Fina glas från Kosta. 12 stycken för 20 riksdaler.

Och födelsedagsbuketten med presenterna jag fick av mamma och pappa. Leilas nya och en utökning av min Matteus-porslins samling.

Så, säg mig. Är det sånt här ni letar efter på loppis eller kan jag tagga ner och ta det lugnt nästa gång? Berätta vad ni jagar!

4 kommentarer:

  1. Superfina saker, tyvärr & då menar jag tyvärr inte känslan för den romatiska stilen =( för det är hur fint som helst! Hoppas du fick en toppen födelsedag och jag känner att det snart e dags att hälsa på den blå sockerbiten! Kram kram

    SvaraRadera
  2. Grattis på födelsedagen! Vilka fina saker du fick tag på. Loppisar är verkligen superkul!

    Leilas bok är ju verkligen kanon.

    Ha en fin söndag! /Linda

    SvaraRadera
  3. Grattis i efterskott Louise! Tjohoo, ett år kvar till trea nolla!

    Du är en grym loppisfyndare men jag fattar att du inte bjöd med mig för jag hade ju köpt precis allt det du har köpt! Mycket fina grejer, stolarna var ett drömfynd.

    Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Anna-Karin1/9/10 10:18

    Grattis i efterskott Lollan!

    Scyrre fynd kära du! Vi var på startskottloppis härom helgen - å jag känner preciiiis igen din pulshöjning. Obehagligt nästan, men jag armbågade mig fram till två små fina gamla skolstolar i böjträ och stål till Harrys rum.
    Mina ständiga spaningsobjekt är annars: Royal Krona-lyktor, glasbollar med vatten och plastrosor i,gamla fina bomulls- och linnelakan och retrotyger.
    kram på dej

    SvaraRadera