10.20.2011

Boktips.

Mitt i allt kaos kräver min hjärna lite kulturell stimulans. Därför bestämde jag i måndags att äntligen läsa den bok som min mamma talat sig varm om, "Niceville", med originaltiteln "The help". Det är en fantastisk historia från början till slut och handlar om de orättvisor vi bortskämda nordbor ALDRIG kommer att känna på men också om den smarta hämnden som vi alla sitter och hoppas på ska drabba den som är ond. Mississippi på 1960-talet, där tjänstefolket kämpar för sin överlevnad och mot de tokigheter deras vita husmödrar hittar på. Det handlar också om att våga stå på sig mot det man tycker är fel, även om alla vänner vänder en ryggen. Mitt emellan alla känslostormar, sorg som humor, får man känna en pust av hettan mitt på bomullsplantagen, cigarettrök som något exotiskt och doften av en kolapaj som inte riktigt smakar som den ska...Filmen går på bio just nu och jag ska nog försöka masa mig dit snarast för att boken var så jäkla bra! Det tog mig 3 dagar att läsa 479 sidor. Wow, vilken underbar läsning!

4 kommentarer:

  1. Åh det låter som en bok för mig! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Ta jättegärna en titt på min nätbutik, www.missalicia.se, där jag säljer accessoarer för dig och ditt hem!

    Vänliga hälsningar,
    Miss Alicia

    SvaraRadera
  3. Hejsan!!
    Kom av en slump in på din fina blogg o jag har letat o letat efter liknande klinkers plattor som jag såg att du har i ert badrum så nu undrar jag så vart man kan få tag på dem!! Tacksam för svar, vänliga hälsningar ÅSA

    SvaraRadera
  4. Hej och tack så mycket! Dem har vi köpt i Jönköping på en butik som heter Dere Interiör. Underbart mjukt (om nu klinker kan vara mjukt) och lent och tillsammans med lite golvvärme är de nog det bästa som hänt mig!
    Hoppas du hittar, annars får du kika in igen så ska jag försöka hjälpa dig!
    Louise

    SvaraRadera