11.06.2011

Vems historia har jag i mitt knä?

Det blir mycket virk-snack nu och det ursäktar jag mig för men jag kan inte låta bli att fundera över vems trasor jag håller i. Jag hittade två stora påsar trasnystan på en loppis förra veckan och det är av dem jag gör min fina matta. Båda påsarna kommer från samma hem då jag hittat nystan av samma tyg i de två olika påsarna och det är ju ganska häftigt att sitta där och knyta meter efter meter av någon annans textil. Det är gamla skjortor, sidenlinnen, gardiner och flanellpyjamasar. I vilka sammanhang har dom burits, varit upphängda och under vilken tid? Det är fascinerande att fundera över sånt när man sitter där och håller tyget i händerna för om jag skulle riva sönder mina kläder och virka en matta av dom, skulle den innehålla en hel del intressanta grejer kan jag lova! Så, när jag sitter och river mina trasor, på ålderns höst, kanske jag ska passa på att beskriva vart och ett av mina nystan så att nästa person som vill göra en matta kan lära sig lite om livet som åttiotalist. Det kan bli en bra story!

1 kommentar:

  1. Gud vilken fin tanke, det ryms ett helt liv i din fina matta.

    SvaraRadera