6.19.2009

Midsommar...vilket skitväder!

Förväntningarna är skyhöga. Kommer det regna på midsommarafton? Dagen då romantiken spirar och sillen simmar ner i våra magar.
Naturligtvis regnar det på midsommar! Jag har då inte en enda midsommarafton i minne då man haft sin "Blå, blå, vindar och vatten" dag, i vilket fall inte i Sverige. Och ändå blir man alltid lika besviken när man vaknar upp och ser de tunga, mörka molnen som skrattar hånfullt åt en. Här på västkusten blåser det, och blåser och blåser. Det är kallt och luktar skit. Härligt va? Ja, faktiskt! För jag kan nu helt legitimt ägna mig åt att läsa min tjocka bok och bara myspysa i fåtöljen, äta vad jag vill och dricka vin hela dagen. Det är det som är så bra med midsommarafton. Hur än vädret ser ut så får man slappa om det är det man vill, och jag misstänker att det är vad vi alla behöver.
Om man ser till statistiken kring midsommarväder så var midsommar år 1935 som en sådan dag ska vara. Hela 35 grader varmt var det i Sveg, något liknande även år 1970. 1987 så var den högsta temperaturen uppmätt i Stockholm 11 grader och i Norrland nära nollan. Medelvärdet på midsommaraftons temperatur har de senaste hundra åren legat på 20 grader och enbart fem gånger har den siffran överstigits. Skurar är ett vanligt förekommande fenomen på midsommarafton. Säkrast är att befinna sig vid kusterna i landet förutom vid Skånes västkust där envisa moln vanligtvis drar in från Själland. Det är de kalla polarvindarna som är vanliga i juni som ser till att vi svenskar sällan får uppleva den där magiska dagen, men om miljöbovarna får som de vill så kommer det inte vara kallt länge till. Väntar vi en sådär 50 år så lär midsomrarna vara fantastiska och vintrarna obefintliga. Är det vad vi vill? Det verkar så om man ser till många människors ovilja att bry sig om vår jord och alla andra varelser vi delar med.
Jaja, idag är inte en dag att diskutera miljöpolitik eftersom alla blir så förbaskat uppretade av det. Jag ska njuta, oavsett vädret och bara äta en massa gott, hoppas ni gör detsamma!
(Källa, SMHI)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar