6.08.2009

Barnens drömmar som är så enkla men ändå så svårtillgängliga...

En vecka har gått och varje dag har jag tänkt att jag måste skriva men inte haft någon inspiration. Men så, idag kom den! Mina tankar började i lördags kväll när jag efter en liten tupplur vaknade upp i Falkenberg och började titta på nationaldagsfirandet. Vet inte om det berodde på att jag var lite sömning men när jag lyssnade på Shirley Clamp och gängets Astrid Lindgren- medley fick jag en klump i halsen och började nästan gråta. Det var helt hemskt för jag kunde inte sätta fingret på vad det var. Men efter en ytlig analys kom jag fram till vad det var, känslan i melodierna och texterna. Som barn läste man sagorna och tittade på filmerna och drömde om något. Anledningen till att jag blev ledsen var att jag började tänka på alla barn som far illa, som inte har det bra och som kanske tittar på Astrids historier och drömmer om något bättre, om ett riktigt liv. Det gör mig så ont att tänka på dessa barn, att de drömmer om något som egentligen skulle vara så självklart om inte vuxna styrde världen på fel sätt. Varför kan man inte låta barnen få leva ut sina drömmar och låta dem skapa en bättre framtid för alla?
Vår skoldirektör, Stephan Rapp kämpar för utsatta barn och mot orättvisorna i vårt samhälle och möter motstånd från dem som inte förstår och aldrig kan föreställa sig hur det är att leva i en familj utan pengar, där våld och hotelser kanske är en del av vardagen. Det kan inte tänka sig att det faktiskt är så att föräldrarna skiter i att ge barnen matsäck för att de inte bryr sig. Tänk på hur dessa barn måste känna sig varje gång de kommer tomhänta till skolutflykten. Nä, vi har alla ett ansvar att bry oss om de barn som är utsatta i samhället, jag tror att den instinkten blir tydligare när man själv fått barn, men vad vet jag? Jag blir förbannad när jag tänker på att det finns människor som inte unnar ALLA barn att leva ut sina Astrid Lindgren fantasier utan ser det som en rätt förbehållen enbart de som har föräldrar sköter sig.
Så, låt Mio min Mio segla in i ditt hjärta och börja drömma om snälla människor som segrar över onda så ska ni se att det kanske blir så en dag...

http://www.youtube.com/watch?v=ZXSu_IjzhV8
Mio min Mio

http://www.youtube.com/watch?v=2HtOFUF7SCQ
Bröderna Lejonhjärta

http://www.youtube.com/watch?v=E_r6MjX_wrI&feature=related
Ronja Rövardotter

http://www.youtube.com/watch?v=AJCVKOKLNYU&feature=related
Madicken

1 kommentar:

  1. malin_wum76@hotmail.com19/6/09 12:25

    Jag tror fortfarande att nangijala (undrans om det stavas så? bröderna lejonhjärta iaf) finns!
    Astrid rules! Go, Astrid!

    SvaraRadera