2.18.2013

Matplanering

En utveckling som jag gläds över i vårt hushåll är den som har lett till en mer varierad, näringsrik och rolig kost. Jag planerar fyra veckor i taget och försöker handla så mycket av det som jag planerat på en gång, så att allt finns hemma.

Naturligtvis ska det finnas utrymme för spontanitet och flexibilitet men att man har själva grundstommen planerad underlättar och gör att man undviker fällan att åka och köpa hämtmat så fort inspirationen tryter. Och det bästa är att det lagas väldigt god mat hemma, hela tiden!

Den senaste skandalen med färdigmat har gjort mig ännu mer övertygad om att det här är helt rätt väg att gå. Det tar lite tid att planera och inhandla men vad gör det när vi har full koll på vad vi stoppar i oss? Jag har sedan länge undvikit nästan all prefabricerad mat men nu blir det totalstopp framöver. Jag mår riktigt illa när jag tänker på vad man har fått i sig genom åren.

Nu handlar det egentligen inte om att det har varit hästkött i lasagne och i hamburgare, utan att köttet kommer från länder där man tar liten eller ingen hänsyn till djurens väl.

Vi måste bli bättre på att välja rätt mat dvs. kontrollera innehåll och ursprung. Det kan kosta några kronor extra men det är en investering snarare än en förlust. Kanske den bästa investeringen vi kan göra om man vill att våra barn ska få chansen att leva ett gott liv i många hundra år framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar