7.09.2011

En dansk vägg...

...i min trädgård hade jag inte haft något emot! Jag älskar den danska miljön, känslan och stilen som känns så naturlig och inte så fruktansvärt tillgjord.
Även om inte allt är "perfekt" är det ändå mysigt och de verkar vara mer avslappnade i sitt inredande till skillnad från oss svenskar som hela tiden ska försöka hålla sig till en enda stil och rensa ut allt det som inte passar in. Problemet med detta är att man raderar ut allt det som är personligt och får således ett hem som inte andas.
Det blir stelt, konstlat och intetsägande.
Jag vill bara ha ett hem att trivas och må bra i och vi verkar vara på väg åt det hållet, tack och lov. Om det blir danskt mys eller svenskt mys är inte i nuläget bestämt men vad jag vet är att det ska andas, även om min korvtavla och suckulent inte passar in.

3 kommentarer:

  1. Det vore intressant att undersöka om danskarna har lika många inredningstidningar i sina butiker. Jag tror att de är en källa både till inspiration OCH hets, alltså någon slags jakt efter en perfekt inredning i en viss stil. Eller så kanske danskarna bara är mindre ängsliga?

    SvaraRadera
  2. Vi svenskar är så jädra ängsliga och trista när det kommer till inredning. Har också slagits av hur mycket mer avslappnade och tillåtande våra grannar verkar vara i sin inredning. Så skönt med människor som bara kör på känsla och blandar stilar och färger efter eget bevåg. Min fasa är att hemmet ska bli nåt jädra utställningsobjekt där människor inte törs röra sig och leva. Därför har jag bestämt mig för att beställa ett sofföverdrag i nån härlig färg. Vågat va ;-) Går ju inte att leva med en vit soffa...

    SvaraRadera
  3. Lukas; jag ska till Köpenhamn i helgen, jag ska kolla upp detta lite mer ingående då! Det finns antagligen tråkmånsar i Danmark med men de är nog lite mer avslappnade än vi ändå!
    Karolina; håller med dig totalt! Jag funderar också på ett nytt överdrag, får se vad det blir för kulör på det!!

    SvaraRadera